Radari diskriminiraju po državljanstvu

Pisali smo o lokacijama radara, ali i rezultatima njihovog slikanja prekršaja. Međutim, poteglo se zanimljivo pitanje o provođenju kazni prekršiteljima koji nisu hrvatski državljani. Ideja je bila da se smanji brzina vozača na najprometnijim trasama Lijepe naše, međutim ponovo kao i pitanje mladih vozača, ova ideja pada na ustavnosti jer zakon ne kažnjava strance, već samo domaće vozače.

Radari diskriminiraju po nacionalnosti

Iz MUP-a priznaju da radarskim sustavom kažnjavaju samo Hrvate, što znači da svaki deseti od 16.577 zabilježenih prebrzih prekršitelja prolazi ‘ispod radara’ (to je upravo statistika koliko stranaca bude uslikano od ukupnog broja prekršaja). Ovime se krši Direktiva o prekograničnoj razmjeni informacija o prometnim prekršajima, ali i sam Ustav.

Vozačima kojima je radar ‘namignuo’ nakon što su malo jače stali na gas, na kućnu adresu stiže ‘razglednica’ od policije. U dobivenom pismu obavještava ih se da je njihovo vozilo ulovljeno u prekršaju te se od njih traži da otkriju počinitelja prekršaja, a ukoliko to ne naprave (i to u roku od 15 dana s vjerodostojnim dokazom o prekršitelju), prijeti im kazna od 2.000 do 5.000 kuna prema Zakonu o sigurnosti prometa.

Što to znači za državni proračun? Uzevši u obzir da je cijena pojedinačne radar-kamere 250.000 kuna uz 31.000 za kutiju u kojoj stoji uređaj. Sveukupno uz sve lokacije radara u Zagrebu, Rijeci, Osijeku i Podravskoj Moslavini, trošak iznosi 4,7 milijuna kuna.

Procjena prihoda svih provedenih kazni može se napraviti prema podatcima iz prvih 6 mjeseci 2015. godine kada je u naseljenim mjestima čak 44% vozača premašilo brzinu za 10 do 20 kilometara na sat čime se dobiva iznos 6,8 milijuna kuna. To znači da radari dosad već možda i preplatili uloženu investiciju u projekt, a nije prošla niti godina dana. U ovo nisu uključene kazne iz okolice Splita gdje je fiksnim radarima (koji tamo stoje još od 2011.) i kaznama došlo do oko 50 milijuna kuna.

Pronađite najpovoljnije auto osiguranje na kompare.hr webshopu i ugovorite policu iz svog naslonjača.

Koja je ‘kvaka’ sa strancima? Ministarstvo unutarnjih poslova priznaje kako prekršiteljima stranog državljanstva/tablice ne šalje prekršajne naloge, ali im niti ne pokušava ući u trag. Ukoliko domaći prekršitelji dođu do suda, imaju priliku pravno osporiti svoj progon zbog učinjene nepravde. Naime, u Ustavu piše kako pred zakonom svi trebaju biti isti, s čime se slaže i Povelja o ljudskim pravima EU kojom se zabranjuje bilo kakav tip diskriminacije na temelju državljanstva.

Slično pitanje bilo je i sa zabranom mladim vozačima (do 24 godine) na upravljanje autima jačim od 80 kW koja je ‘lovila’ samo hrvatske mlade vozače jer nije smjela tako osporavati vozačima Njemačke, Italije, Slovenije ili druge zemlje, njihova stečena vozačka prava.

U Hrvatskoj nije zaživio Eucaris, sustav za automatsku razmjenu podataka o vozačima, čime su našoj policiji nedostupni svi strani vozači, odnosno njihovi podatci. Sustav je trebao zaživjeti čim smo postali članica EU, a u MUP-u tvrde da je i dalje u postupku implementacije. Druga strana medalje relativno je dobra za naše vozače jer se ne moraju bojati da će im na kućnu adresu stići kazna za prekršaj u inozemstvu. Iznimka je Zakon o pravosudnoj suradnji u kaznenim stvarima s državama članicama EU, odnosno ne morate se bojati plaćanja visoke kazne ukoliko vas nitko ne identificira, a vozili ste prebrzo u inozemstvu. Možda ćete čak i dobiti nešto na kućnu adresu, no tako specijalizirane agencije koje šalju kazne, nemaju alate za naplatu potraživanja novca s kazne.

Pronađite najpovoljnije auto osiguranje na kompare.hr webshopu i ugovorite policu iz svog naslonjača.

Dodatak na priču jest Direktiva o olakšavanju prekogranične razmjene informacija o prometnim prekršajima koja je stupila na snagu u ožujku 2015. godine. Države članice bi ovim putem treble moći kontaktirati vlasnika, korisnika vozila ili treću osobu za koju se sumnja da je počinila prekršaj.

Usprkos ovim stavkama, svatko čiji je prekršaj zabilježen i mora se očitovati o identitetu prekršitelja, ima pravo uložiti žalbu zbog nejednakog tretmana.

Evo par trikova:

  • navođenje imena osobe čije prebivalište je u dalekoj zemlji poput SAD-a, Kanade, Australije i slično
  • navođenje imena osobe čije prebivalište je u Republici Srpskoj (što se radilo tijekom rata) ili u jednoj od zemalja čije postojanje RH ne priznaje
  • naveđenje imena osobe koja je preminula u razdoblju od počinjenja prekršaja do pristizanja prijave, najčešće uzeto iz novinskih smrtovnica
  • izjavom da je vozilom upravljao član uže obitelji te da se temeljem pravnih mogućnosti ne mora odati njegov identitet kako ga se ne bi inkriminiralo

Zanimljivosti

Najradišniji radar je onaj u Slavonskoj aveniji u Zagrebu koji je od sedmog mjeseca do sredine studenog 2015. zabilježio 4.151 prekšaj, no upitno je koliko će ih biti naplativih.

Zagrebački vozači su od postavljanja radara sredinom srpnja prebrzo vozili čak 11.190 puta Click To Tweet

Rekorder na riječkom području u istom razdoblju ipak neće doživjeti zabilježenu slavu u obliku kazne jer se radi o vozaču talijanskih registracija koji je na riječkoj obilaznici kod čvora Škurinje proletio sa 181 km/h.

Što se tiče pokušaja uništavanja opreme, u Splitu od 2011. zabilježena su tek 3 pokušaja, a u Pavučnjaku kraj Samobora ukradeno je kučište za uređaj.

Pronađite najpovoljnije auto osiguranje na kompare.hr webshopu i ugovorite policu iz svog naslonjača.