Veliki i mali servis auta: Jedini vodič koji će ti trebati

Želiš da tvoj limeni ljubimac što dulje ostane u voznom stanju? Onda ga redovno servisiraj! 

Rutinsko održavanje nam može pomoći preduhitriti kvarove, ili barem spriječiti veća oštećenja. Ovo je ključno, neovisno o tome što ti je važno: sigurna vožnja, prodaja po što višoj cijeni, produljenje životnog vijeka svog omiljenog četverokotača ili sve navedeno.

Stoga ćemo te provesti kroz sve što trebaš znati o malom i velikom servisu auta, od toga što podrazumijevaju i kad ih trebaš odrađivati do okvirne cijene. Krenimo!  

servis automobila

Mali servis auta 

Mali servis auta uključuje: 

  • zamjenu ulja
  • zamjenu filtera ulja
  • zamjenu filtera zraka
  • zamjenu filtera kabine
  • pregled vozila i dijagnostiku

Filter goriva se također može i treba mijenjati na malom servisu, ali u pravilu ne baš svaki put. On može izdržati cca. 40.000 kilometara, a mali servis se, kao što ćemo vidjeti, obično radi nakon manje kilometraže. Stoga bi zamjena ovog filtera na svakom malom servisu bila prečesta.

Što mijenjamo?Zašto?
Ulje– Održavanje svojstva podmazivanja i hlađenja motora
– Smanjenje potrošnje goriva
Filter ulja– Održavanje čistoće ulja 
Filter zraka– Održavanje čistoće zraka koji ulazi u motor i optimalne funkcionalnosti motora
Filter kabine– Održavanje čistoće zraka koji ulazi u automobil putem ventilacijskog sustava – sprječavanje neugodnih mirisa, alergija itd. 
Filter goriva– Održavanje čistoće goriva i optimalne funkcionalnosti motora

Naravno, budući da se na malom servisu provjerava i opće zdravlje vozila, može se zaključiti da je potrebno zamijeniti i neki drugi potrošni materijal—na primjer, antifriz, kočnice, ulje za kočnice i slično.

Na koliko se radi mali servis auta?

Najispravnije bi bilo mali servis raditi na svakih 10.000-15.000 prijeđenih kilometara. Neki će savjetovati da to radiš jednom godišnje, ali vrijeme nije najpouzdanija metrika. 

Na primjer, ako godišnje prelaziš 30.000 km, obavljanje malog servisa samo jednom godišnje moglo bi biti prerijetko i riskantno. Pravilo o prijeđenoj kilometraži kaže da bi mali servis u ovom slučaju trebao/la obaviti barem dvaput u godini.

Sve u svemu, bolje se voditi prijeđenom kilometražom nego pravilom “jednom godišnje”. 

No, čak je i interval od 10-15 tkm samo okviran. Zapravo bi raspored trebalo prilagoditi individualnim vozačkim navikama. Recimo, ako voziš rjeđe i kraće relacije, ulje ćeš vjerojatno trebati mijenjati i prije nego prijeđeš navedenu kilometražu, s obzirom da ono gubi svoja svojstva s vremenom.  

Noviji automobili imaju i servisni zaslon na kojem se mogu prikazati obavijesti i upozorenja kad je vrijeme za mali servis—na primjer, kad je potrebno zamijeniti motorno ulje i filter.

Koliko traje mali servis auta?

Mali servis traje oko sat vremena, ali je nezahvalno navoditi striktna univerzalna pravila. Trajanje ovisi o bezbroj manje ili više predvidljivih faktora na koje se ne može uvijek utjecati. Na primjer: 

  • Ako serviser prilikom pregleda primijeti kvar na autu, otklanjanje istog će zahtijevati dodatno vrijeme. Zapravo, u tom slučaju, mali servis može potrajati i nekoliko dana!
  • Mogu se pojaviti i banalniji problemi. Primjerice, vijci mogu biti toliko zahrđali ili zapekli da njihovo odvrtanje znatno produlji proces.
  • Vrijeme potrebno za mali servis varira i ovisno o proizvođaču, modelu i serviseru. Na primjer, prema HAK-ovom istraživanju je u ovlaštenim Nissan servisima konkretno za mali servis Nissan Qashqaija propisan 2,1 radni sat. Drugi modeli imaju vlastite, drukčije norme.

Brži servis može te kratkoročno manje koštati, ali dugoročno biti itekako skuplji. 

Možeš li biti siguran/a da je serviser zaista sve uredno pregledao ako je gotov za 20-ak minuta? U konačnici bi aljkavi mali servis mogao/la puno više platiti.

Cijena malog servisa

Cijene znatno variraju ovisno o tome gdje se mali servis obavlja. Obično su cijene niže u manjim mjestima te kod neovlaštenih servisera. 

Također, treba reći da je mehaničara koji javno navode svoje cijene na internetu malo, pa je teško doći do definitivnih zaključaka. No, predstavit ćemo svoje na temelju ograničenih podataka koje smo uspjeli pronaći. 

  • U Osijeku smo mali servis pronašli za već 50€. Standardnom opsegu servisa se može nadodati i zamjena filtera goriva za ukupnu cijenu od 60-ak eura. 
  • U Zagrebu, pak, početna cijena iznosi oko 100€
  • U oba slučaja se radi o neovlaštenim serviserima, pa možemo pretpostaviti da bi cijene kod ovlaštenih servisera bile još više.

Treba naglasiti i da se pri pregledu može utvrditi da bi se trebalo odraditi još nešto izvan standardnog opsega, a to će se posebno naplatiti. Na primjer, ponekad je potrebno zamijeniti kočiono ulje, što i u Osijeku i u Zagrebu košta oko 40-ak eura kod referentnih servisera.

Uštedi na kasko osiguranju
Cijene servisa ne možeš izbjeći. Zato štedi na kasko polici.

Veliki servis auta

Veliki servis auta podrazumijeva sve što uključuje mali, plus pregled i eventualnu zamjenu sljedećih dijelova: 

  • zupčasti remen ili lanac
  • tračni remen
  • klizači 
  • natezači 
  • vodena pumpa

Sadržaj velikog servisa ovisi o tome kako je izveden razvod motora—zupčastim remenom, lancem ili samo zupčanicima

Zupčasti remen je često potrebno mijenjati na svakom velikom servisu, dok se lanac u pravilu samo zateže, a mijenja isključivo po potrebi. Odnosno, lanac može podnijeti puno veću kilometražu prije nego ga je potrebno mijenjati.

U svakom slučaju, ne postoji pravilo koje kaže da se išta od navedenog baš nužno mora mijenjati na svakom velikom servisu.

Naime, različiti proizvođači mogu propisivati različite standarde za zamjenu dijelova. Usto, dobar automehaničar može na temelju trenutačnog stanja procijeniti je li zamjena potrebna odmah ili može biti odložena za kasnije. Baš zato je ključ uspješnog, a povoljnog servisa imati automehaničara kojem možeš vjerovati.

Što mijenjamo?Zašto?
Zupčasti remen– Sprječavanje totalne štete na motoru
Vodena pumpa– Sprječavanje oštećenja zupčastog remena uslijed propusta vode
– Sprječavanje pregrijavanja motora uslijed neispravnosti 
Tračni remen– Sprječavanje kvara raznih dijelova automobila, od klime do motora
Klizači i natezači– Sprječavanje puknuća i iskliznuća remena

Na velikom servisu se mogu promijeniti i drugi dijelovi, recimo gume, svjećice i slično, tako da te niti to ne treba čuditi.

Na koliko se radi veliki servis auta?

Veliki servis auta se, srećom, ne mora raditi često. Obično se savjetuje na svakih 90.000 do 120.000 prijeđenih kilometara

No, kad bismo se slijepo vodili ovim pravilom, mnogi od nas veliki servis ne bi odrađivali i po cijelo jedno desetljeće.

Naime, prema istraživanju iz 2024. godine, prosječan automobil u Hrvatskoj godišnje prijeđe malo manje od 12.000 km. Dakle, kad bismo se držali pravila od 120 tkm, zaista bismo na veliki servis odlazili svakih 10 godina. 

Ovo je ipak predugo razdoblje. Ako i ti prelaziš takav manji broj kilometara, savjetuje se da, umjesto kilometraže, kao referentnu točku uzmeš vrijeme: tad veliki servis radi svakih 5 do 7 godina

Koliko traje veliki servis auta?

Veliki servis auta je znatno kompliciraniji od malog te obično traje najmanje 4 sata, a u prosjeku 5 do 6 sati. Kod nekih modela može trajati čak i dulje. S obzirom na to, jasno je da je i cijena znatno viša od cijene malog servisa.

Cijena velikog servisa

Cijene velikog servisa variraju čak više od cijena malog, budući da je raspon mogućeg rada još raznovrsniji. 

Primjer samo jednog varijabilnog faktora je zamjena zupčastog remena. Cijena ovisi o tome mijenja li se on ili ne te na kojem modelu: 

  • Ako se zupčasti remen ne mijenja, jasno je da će veliki servis biti jeftiniji. Ako se mijenja, bit će skuplji.
  • Također, na nekim modelima je zamjena izrazito jednostavna, a na drugima izrazito kompleksna te zahtijeva značajno više vremena. Veliki servis će obično biti skuplji u drugom slučaju.
  • Naposljetku, sama cijena zupčastog remena može značajno varirati ovisno o modelu automobila. Što je sam zupčasti remen skuplji, to će biti viša i konačna cijena servisa. 

Prema tome, nezahvalno je govoriti o prosjeku—no, ako moramo, prema istraživanju Autologije, to bi bilo oko 600€

Tu se ipak zaista radi o slučaju “oni jedu meso, mi jedemo kupus, zajedno jedemo sarmu”. Recimo, cijena velikog servisa Opela može iznositi “samo” 200€, a cijena za BMW Seriju 5 čak 700 do 1000€. Ovu veliku varijabilnost svakako treba uzeti u obzir.

Veliki vs. mali servis auta: usporedba

Sažmimo glavne informacije o velikom i malom servisu: 

Mali servis autaVeliki servis auta
Što obuhvaća?zamjena uljazamjena filtera uljazamjena filtera zrakazamjena filtera kabinepregled vozila i dijagnostika– zamjena zupčastog remena ili lanca
– zamjena tračnog remena
– zamjena klizača 
– zamjena natezača 
– zamjena vodene pumpe
Kad se radi? svakih 10 do 15 tkmjednom godišnje– svakih 90 do 120 tkm
– svakih 5 do 7 godina
Koliko traje?~sat vremena~5 sati
Cijena~50-100€~600€

Svakako je dobro da se informiraš i znaš svoje obaveze te provjerene savjete. Ali, općenito, najbolja je praksa odlazak kod automehaničara bar jednom godišnje i prepuštanje u njegove stručne ruke. Ako radiš veću kilometražu ili voziš u težim uvjetima, učini to i češće.

Ugovori kasko osiguranje za maksimalnu zaštitu!

I uz najredovitije održavanje automobila možemo pretrpjeti velike štete i kvarove nađemo li se u prometnoj nezgodi. Tad nam jedino može pomoći kasko osiguranje koje pokriva troškove štete, neovisno o tome tko je za nezgodu kriv. 

Ako ga ugovoriš preko kompare.hr servisa, imaš pravo na stručnu pomoć naših agenata pri svakoj prijavi štete! Ugovori ga danas, bez ikakvih dodatnih troškova.

Ugovori na kompare.hr
Imamo najbolju cijenu kasko osiguranja