NAGRADNA IGRA: Usporedi osiguranja ili telekom usluge, ugovori na kompare.hr i osvoji Opel Mokku!
Usporedi, kupi i osvoji Opel Mokku!

Velike promjene za obvezno auto osiguranje – novi pravilnik

Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga (HANFA) 1. srpnja 2024. donijela je novi pravilnik o postupku rješavanja odštetnih zahtjeva oštećenih osoba u prometu.

Auto parkiran ispred zgrade.

Novi pravilnik predstavlja značajno olakšanje za vozače i sve osobe obuhvaćene Zakonom o obveznim osiguranjima u prometu. Prema HANFA-i, pravilnik donosi jasne smjernice za osiguravajuća društva s ciljem učinkovitijeg postupanja prema građanima prilikom isplate šteta temeljenih na obveznom autoosiguranju.

Što je sve novo u pravilniku?

Transparentnost i jednostavnost prijava

Prva važna točka pravilnika je informiranje oštećene osobe o postupku rješavanja odštetnih zahtjeva. Po pravilniku, svako će osiguravajuće društvo informirati svoje klijente o tome što činiti u slučaju prometne nesreće te kako podnijeti odštetni zahtjev.

Osiguravatelj će popisati i koje sve dokumente i podatke klijent treba priložiti. Tu ubrajamo i uredno ispunjeno Europsko izvješće o nesreći jer će se ono moći koristiti kao odštetni zahtjev.

Osiguravatelji će biti dužni bez odgode, pisanim putem, obavijestiti oštećenu osobu o procesu obrade štete. Odgovorit će na zaprimljeni zahtjev, pratiti status te osobu obavijestiti o njenim pravima.

Detaljna objašnjenja

Društvo mora preuzeti sve neophodne mjere kako bi osigurali korektno i profesionalno postupanje prema oštećenim osobama, uključujući poštivanje propisanih rokova i detaljno objašnjavanje svojih odluka o odštetnim zahtjevima.

Limitiranje osobnih podataka

Osiguravatelji smiju tražiti samo osnovne podatke od oštećene osobe, kao što su identifikacijski podaci, kontakt informacije i podaci potrebni za isplatu naknade štete.

Samostalno pribavljanje podataka

Osiguravatelji su obvezni samostalno pribaviti potrebne podatke za rješavanje odštetnog zahtjeva, uključujući dokumentaciju od nadležnih tijela koja posjeduju informacije o prometnoj nesreći (primjerice, odgovorni osiguratelj ne smije uvjetovati postupanje po odštetnom zahtjevu, tako što traži od oštećene osobe da dostavi policijski zapisnik, iako istim raspolaže policija i dostupan je osiguratelju).

Obvezno razmatranje neovisnih procjena

Osiguravatelji su dužni razmotriti nalaz i mišljenje neovisnog vještaka, kao i ponudu ili račun za popravak štete od ovlaštenog pružatelja usluga kojeg je oštećena osoba odabrala. Odbijanje takvog nalaza ili računa mora biti opravdano.

Također, društva ne smiju postavljati uvjete za rješavanje odštetnog zahtjeva ili isplatu naknade štete sklapanjem nagodbe ili popravljanjem vozila kod određenog servisera, niti sugerirati da je to najbolji ili jedini način za rješavanje odštetnog zahtjeva.

Što je još dužno napraviti osiguravajuće društvo?

Društva moraju u obrazloženoj ponudi odštete navesti specifikaciju utvrđene visine štete (što uključuje detalje o dijelovima za zamjenu i popravak), kataloške brojeve i broj radnih sati prema standardima popravka proizvođača te moraju obrazložiti primijenjive faktore poput amortizacije ili suodgovornosti.

Nadalje, društvo mora izdati detaljno očitovanje spornih točaka dostavljene nalaza i mišljenje neovisnog vještaka. Tu se ubrajaju i sporne stavke računa ili ponude za popravak štete.

Osiguravatelji moraju dostaviti i uputu o pravu na podnošenje prigovora i načinu podnošenja prigovora na odluku osiguravatelja te poštivati rok od 15 dana za odgovor na prigovor.

Rokovi za zaprimanje zahtjeva i isplatu šteta

U pravilniku se propisuje da osiguravatelj mora evidentirati svaki zaprimljeni odštetni zahtjev najkasnije do 3 radna dana od dana zaprimanja.

Naknada štete ili nesporni iznos naknade štete morat će se isplatiti unutar 15 dana od slanja utemeljenog odgovora, a najkasnije u roku od 60 dana od dana zaprimanja odštetnog zahtjeva.

Novi zakon je na snazi

Podsjećamo da je novi zakon o sigurnosti u prometu na snazi već neko vrijeme. Vlasti su time proširile odgovornosti osiguravatelja i tako zaštitile oštećenike. No, treba imati na umu da će nova pravila potencijalno povećati cijene auto osiguranja.

Kvalitetnija prijava štete

Osim mogućih poskupljenja, novi će pravilnik poboljšati postupak naplate štete – bit će brži, jednostavniji i prema svim najavama pošteniji za oštećenike.

Svaka će odšteta pokrivati stvarne troškove popravka, a osiguravatelji više neće moći određivati gdje će se vozilo popravljati. Serviseri će štetu procjenjivati po stvarim cijenama, što znači da osiguravajuća društva više neće sama raditi procjene.

Oštećene osobe imaju pravo priložiti nalaz i mišljenje neovisnog vještaka te osobno ponuditi servise za popravak štete. Uskoro će biti moguće vozilo odvesti u servis nakon nezgode, gdje će se procjena odraditi odmah, bez potrebe za inicijalnim mišljenjem osiguravatelja.

Novi pravilnik komentirala je Nuša Pasarić, kompare.hr voditeljica grupe proizvoda:

Novi pravilnik određuje da osiguravatelji moraju usvojiti i primijeniti interni akt za rješavanje odštetnih zahtjeva najkasnije šest mjeseci od stupanja pravilnika na snagu, a propisano je i da moraju sve informacije imati vidljive na svojoj internetskoj stranici.

Propisano je da su osiguravatelji dužni evidentirati svaki zahtjev unutar 3 radna dana i voditi evidenciju do konačnog rješenja. Rok za usklađenje osiguravatelja je do 1. lipnja 2025.

Jedna od najvažnijih informacija je da oštećene osobe mogu tražiti mišljenje neovisnog vještaka i dostaviti račun popravka od odabranog pružatelja usluge. Ako osiguravatelj ima primjedbe na dostavljeno mišljenje ili na dostavljeni račun popravka od neovisnog pružatelja usluge, mora ih detaljno obrazložiti.

Moguća su poskupljenja obveznog auto osiguranja, a ona ovise najviše o inflaciji te rastu cijena dijelova i satnice servisera. Trenutno nemamo najavljena poskupljenja, ali prema našim podacima o prosječnoj premiji osiguranja od automobilske odgovornosti, u posljednjih je 5 godina cijena narasla za 29%, što prati stopu inflacije koja je bila 28,89%.

Nagradna igra
Usporedi, ugovori i osvoji auto!
Bruno Fabo

Bruno Fabo

Voditelj prodaje auto osiguranja

Bruno je voditelj odjela prodaje osiguranja, gdje uspješno balansira između operativne suradnje s poslovnim partnerima i stvaranja dinamične atmosfere u timu. S više od 10 godina iskustva pravi je veteran u svijetu komparatora. Auto osiguranje ima u malom prstu, pa nije čudno što je naš “joker zovi” za sva pitanja.

Bruno je voditelj odjela prodaje osiguranja, gdje uspješno balansira između operativne suradnje s poslovnim partnerima i stvaranja dinamične atmosfere u timu. S više od 10 godina iskustva pravi je veteran u svijetu komparatora. Auto osiguranje ima u malom prstu, pa nije čudno što je naš “joker zovi” za sva pitanja.