Pad na tehničkom pregledu: mogući uzroci i procedura

Skoro svako peto vozilo u Hrvatskoj pada na tehničkom. Želiš li smanjiti rizik da postaneš dio ove statistike, dobro je znati što ne prolazi na tehničkom pregledu i pripremiti se unaprijed. 

Također, ako ti se ipak dogodi pad na tehničkom, trebao/la bi znati što onda učiniti – i smiješ li voziti za vrijeme onog famoznog roka od 15 dana. Sve informacije pronađi u nastavku!

Što se gleda na tehničkom pregledu?

Stavke koje djelatnici u stanici trebaju pregledati su propisane Pravilnikom o tehničkim pregledima vozila. Možemo ih podijeliti u 9 osnovnih kategorija, ne računajući identifikaciju vozila:

KategorijaPrimjeri stavki koje se provjeravaju
0. Identifikacija vozilaRegistracijske pločice, broj šasije
1. UpravljanjeServo upravljač, usmjerenost kotača
2. KočenjeKočne pločice, bubnjevi i diskovi
3. Svjetlosna oprema i dijelovi električnog sustavaPapučica radne kočnice, kočni ventili
4. VidljivostRetrovizori, brisači, stanje stakala
5. Šasija i dijelovi pričvršćeni za šasijuSpremnik goriva, vrata, blatobrani
6. Osovine, kotači, gume i ovjesLežajevi, amortizeri
7. Ostala opremaSigurnosni pojasevi/kopče, zračni jastuk
8. Štetno djelovanjeSustav za smanjenje buke, štetne emisije
9. Dopunska ispitivanja za vozila za prijevoz putnika iz kategorija M2 i M3Izlazi za slučaj opasnosti, unutarnja svjetla

Važno je napomenuti i da tehničkom pregledu ne možeš niti pristupiti bez ispravne police osiguranja. To znači da ti se, na primjer, podaci na polici osiguranja moraju poklapati s onima u prometnoj dozvoli. Ako, na primjer, na polici piše krivi broj šasije – polica uopće neće biti vidljiva u sustavu. U tom slučaju gleda se kao da nije ni ugovorena.

Dakle, prije odlaska na tehnički, svakako ugovori policu obveznog auto osiguranja – a možeš razmisliti i o kasko osiguranju. Također, kad sve to obaviš, provjeri i da su podaci na polici zaista ispravni.

Pad na tehničkom pregledu vozila – najčešći uzroci

Što se tiče apsolutno najčešćih uzroka pada na tehničkom, tu nema iznenađenja. To su razni kvarovi i oštećenja, i to vezani uz:

  • uređaje za kočenje
  • uređaje za osvjetljavanje i svjetlosnu signalizaciju
  • osovinu, kotače, gume i ovjese
  • šasiju i karoseriju
  • motora

Ali, uz to postoji i nekoliko drugih, možda manje poznatih i očitih razloga zbog kojih te djelatnici stanice mogu rušiti. Na primjer, znaš li da te čak i dolazak u prljavom autu može koštati prolaza?

1. Prljav automobil

U Pravilniku doista jasno piše da se pregledu pristupa čistim vozilom. Točnije: 

Tehničkom pregledu vozila može se pristupiti samo ako je vozilo čisto i uredno. Tehnički pregled obavlja se na praznom vozilu, osim u slučaju opravdane nemogućnosti da se vozilo isprazni od tereta. (Članak 18.)

Ovo se ne odnosi samo na vanjski dio vozila, već i na onaj unutarnji, pogotovo dio ispod haube. Dakle, prije pristupanja tehničkom pregledu, isprazni vozilo i dobro ga očisti.

2. Neispravni brisači i mlaz vode

Drugi česti uzrok pada na koji mnogi vozači zaborave su neispravni brisači i mlaz vode. Stoga, prije odlaska na tehnički pregled, obavezno provjeri nedostaje li ti tekućine za pranje, odnosno je li mlaz vode nepravilan. Također bi bilo dobro da pogledaš stanje metlica, a dotrajale zamijeniš novim parom.

3. Nepotpuna ili neispravna obavezna oprema

U Hrvatskoj postoji zakonom propisana oprema koju svaki vozač mora imati, a koju će djelatnici u stanici također provjeriti. Ako ti nešto od te opreme nedostaje ili nije u skladu s propisima, riskiraš pad na tehničkom pregledu. 

Na primjer, što se tiče kutije prve pomoći, sve mora biti na broju. Čak i ako si iskoristio/la tek nekoliko flastera, u opasnosti si od pada. Osim toga, rok uporabe pojedine kutije je 5 godina, pa ju je nakon toga potrebno zamijeniti. 

Ostatak obavezne opreme u autu uključuje reflektirajući prsluk, sigurnosni trokut, rezervni kotač ili dopuštenu alternativu (npr. sprej za privremeno osposobljavanje kotača) te, ovisno o automobilu, rezervne žaruljice. 

4. Neispravni dizači prozora i klima

Još jedan čest uzrok pada su neispravni dizači prozora i klima. Prozor koji se ne može otvoriti riješit će svaki limar, a klima uređaj treba redovito servisirati – što zbog zdravlja, što zbog tehničkih zahtjeva. Zamijeni peludni filter, provjeri tlakove, dopuni plin i miran/a si cijele godine.

5. Neispravna truba

Truba nije samo uređaj kojom se pridružujemo svadbenoj koloni, slavimo pobjedu hrvatske repke ili izražavamo svoje negodovanje (što je kažnjivo!). Ona je i važan uređaj kojim ostale sudionike u prometu upozoravamo na opasnosti. Stoga neispravan rad sirene također može biti uzrok pada na tehničkom.

6. Pukotina na vjetrobranskom staklu 

Napuklo vjetrobransko staklo također može dovesti do pada na tehničkom. Stoga ne čekaj da ju uoče djelatnici u stanici, već ju riješi na vrijeme.

Dodatnu motivaciju za to ti može dati i činjenica da brza reakcija može sniziti troškove popravka stakla ili ti bar omogućiti da ih popraviš umjesto da ih mijenjaš. Naime, pukotine se s vremenom šire, pa je bolje što brže reagirati. 

7. Vrata se nepravilno otvaraju i zatvaraju

Treba li uopće spominjati koliki je rizik voziti automobil čija se vrata ne mogu pravilno otvoriti ili zatvoriti? Ako imaš taj problem, pravac limaru!

8. Sjedala, rukohvati i nasloni za noge

Osim samih dijelova automobila, sigurnost u vožnji ovisi i o ispravnosti sjedala, rukohvata i naslona za noge. Svaka nagla promjena položaja tijela vozača potencijalni je uzrok prometne nesreće, pa te djelatnici i zbog ovih nepravilnosti mogu rušiti. Provjeri funkcioniraju li svi dijelovi sjedala prije odlaska na tehnički.

Što ako padneš na tehničkom pregledu?

Ako se ipak dogodi najgore i padneš na tehničkom pregledu, moguća su dva scenarija: uzrok pada ćeš potencijalno moći odmah otkloniti u stanici ili ćeš se, pak, morati vratiti i ponoviti tehnički pregled nakon otklanjanja nepravilnosti. Ovo ovisi prvenstveno o veličini i tipu oštećenja ili kvara. 

Ako te zapadne drugi scenarij, dobit ćeš rok od 15 dana tijekom kojih besplatno ponovno možeš pristupiti tehničkom pregledu. Tehničkom možeš, naravno, pristupiti i nakon toga, ali ćeš u tom slučaju pregled morati i platiti. 

Pritom imaj na umu da se u rok od 15 dana ubrajaju svi kalendarski dani, a ne samo radni. Dakle, ‘broje se’ i vikendi i praznici, što znači da ćeš u praksi imati manje vremena za otklanjanje nepravilnosti. 

Ipak, dobra vijest je da se zadnji dan roka pomiče ako pada na neradni dan. Na primjer, ako ti rok istječe na praznik ili u nedjelju, tad ćeš besplatno moći pristupiti tehničkom pregledu još idućeg radnog dana.

Mogu li voziti tijekom roka od 15 dana?

Najkraće rečeno, ovisi. Kako piše u već spomenutom pravilniku, ovlaštena osoba ti može dopustiti korištenje vozila u roku od 15 dana samo ako su na tehničkom pronađeni nedostaci koji ne iziskuju neposredno otklanjanje. 

Ako su, pak, na tehničkom utvrđeni nedostaci koji iziskuju žurno ili neposredno otklanjanje, tad ti ovlaštena osoba eventualno može dopustiti uključivanje u promet radi odlaska do radionice gdje ćeš te nedostatke otkloniti. No, neograničena vožnja ti nije dozvoljena.

Također, nikako ne smiješ voziti tijekom ovog perioda ako ti je istekla registracija. Stoga preporučujemo da ne čekaš zadnji tren, već tehnički pregled obaviš barem nekoliko dana prije isteka registracije.

Dakle, ne daj se zavesti – iako mnogi misle da tijekom ovog perioda mogu slobodno voziti gdje požele, mnogi su upravo zbog tog platili kazne. Kako piše Danas.hr, policija može odskenirati registracijske pločice i uhvatiti te na djelu, npr. kako voziš bez važeće registracije.

Ugovori na kompare.hr
Imamo najbolju cijenu auto osiguranja
Bruno Fabo

Bruno Fabo

Voditelj prodaje auto osiguranja

Bruno je voditelj odjela prodaje osiguranja, gdje uspješno balansira između operativne suradnje s poslovnim partnerima i stvaranja dinamične atmosfere u timu. S više od 10 godina iskustva pravi je veteran u svijetu komparatora. Auto osiguranje ima u malom prstu, pa nije čudno što je naš “joker zovi” za sva pitanja.

Bruno je voditelj odjela prodaje osiguranja, gdje uspješno balansira između operativne suradnje s poslovnim partnerima i stvaranja dinamične atmosfere u timu. S više od 10 godina iskustva pravi je veteran u svijetu komparatora. Auto osiguranje ima u malom prstu, pa nije čudno što je naš “joker zovi” za sva pitanja.