Amortizacija: Zašto nam auti gube vrijednost i hoće li to ikad prestati

Kada je amortizacija u pitanju, vozilo vrijedi manje sa svakim prijeđenim kilometrom, ali neka vozila znaju i dobiti na vrijednosti.

kompare_amortizacija

Koliko doista automobili gube na vrijednosti, bez obzira jesu li novi ili stari 20 godina? Pitanje je to koje bi nas trebalo zanimati, jer čak i da se zaljubimo u prvog limenog ljubimca kojeg kupimo, životne okolnosti s vremenom će nas natjerati da potražimo novoga.

Drukčije godine, drukčiji modeli

Prednost modela s petero vrata sasvim sigurno nećemo dovoljno cijeniti sve dok ne dobijemo djecu, baš kao niti činjenicu da ne postoji model s dovoljno velikim prtljažnikom kada obiteljski putujemo na ljetovanje. Tako ćemo u dvadesetim karavanske izvedbe izbjegavati iz estetskih razloga, dok će nam u tridesetima zauzeti vrh liste najpoželjnijih modela upravo zbog velike količine prostora.

O čemu ovisi amortizacija?

Amortizacija, odnosno gubitak vrijednosti automobila, ovisi o nizu okolnosti, a ponajviše o popularnosti brenda i modela, razini opreme, redovitom servisiranju i održavanju, očuvanosti i naravno, broju prijeđenih kilometara.

Kupoprodaja – najtočniji izračun

Naime, najtočniji izračun gubitka vrijednosti imat ćete tek kada usporedite cijenu po kojoj ste kupili automobil s iznosom koji ste za njega dobili kada ste ga prodali. Sve ostalo, vrijednosti su na papiru.

Prosječni gubitak – 23% u prvoj godini

Prema statistikama najvećeg internetskog oglasnika u Hrvatskoj (njuskalo.hr), automobil u prvoj godini u prosjeku izgubi 23 posto svoje vrijednosti, gotovo četvrtinu. Spomenuti postotak svakako je potrebno uzeti s rezervom.

Drastičan pad vrijednosti ‘promašenih’ modela

Gubitak vrijednosti kod popularnih modela zna biti i gotovo zanemarivih deset posto, dok oni egzotični ili „profulani” modeli već nakon prve godine znaju izgubiti i do nevjerojatnih 40 posto! Salonski modeli i godišnjaci svoju popularnost među kupcima zahvaljuju upravo velikom padu vrijednosti vozila tijekom prve godine.

Više godina, manji pad

Nakon prve godine, pravilo je da vrijednost pada i u iznosu i u postotku. Računica je jednostavna – ako automobil kupljen za 200.000 kn nakon prve godine vrijedi 46.000 kn manje, na isti način mijenja se i osnovica za izračun daljnjeg pada vrijednosti. Koeficijent se najčešće kreće između 10 i 20 posto.

Njemci „jači” od Francuza

Najmanje će na vrijednosti gubiti marke i modeli koji se najviše prodaju, ali i oni koji su najpopularniji. U Hrvatskoj jako dobru cijenu već desetljećima drže njemački modeli poput VW-a, Audija i Mercedesa, dok je popularnost „Francuza” i „Talijana” dosta manja.

Podneblje i kilometraža

Osim redovitog održavanja i servisiranja koje se podrazumijeva, vozila u Dalmaciji, gdje nema pretjeranih hladnoća i snijega, vrijedit će više od onih iz Slavonije. Univerzalno pravilo je i to da vozilo vrijedi manje svakim kilometrom koji prijeđe, bez obzira je li riječ o vožnji na netom otvorenoj autocesti, lokalnoj prometnici ili pak gradskoj vožnji s puno kretanja i stajanja.

Može li vozilo dobiti na vrijednosti?

Postoje i oni rijetki automobili koji stare poput vina, pa im vrijednost s vremenom raste, umjesto da pada. Najčešće je riječ o sportskim automobilima vrlo malih, ekskluzivnih serija i vrtoglavih početnih cijena koji su s vremenom stekli kultni status. No, takvi automobili najčešće se ni ne kupuju za svakodnevnu vožnju, nego kao ulaganje.

Usporedite osiguranja, kupite online i uštedite. Kliknite! →