Europski parlament odobrio je zakon o ugradnji sigurnosnih tehnologija u sva nova vozila od svibnja 2022. godine, ali i ugradnju inteligentnih sustava za postojeće modele vozila od svibnja 2024. godine. Prometovanje europskim cestama već za tri do pet godina trebalo bi biti, procjenjuju u EU, 20% sigurnije.
Usporedbe radi, na prometnicima članica EU tijekom 2018. godine poginulo je 25.100 osoba, a 135 tisuća ih je teško ozlijeđeno, što nisu nimalo bezazlene brojke. Uz ugradnju naprednih sigurnosnih sustava u vozila, u EU su procijenili da bi tijekom 16 godina mogli sačuvati čak 25 tisuća života.
Sigurnost košta
U nove i postojeće automobile tako će se ugrađivati niz novih sustava za kontrolu brzine, kočenja, vožnje pod utjecajem alkohola i ostalih rizičnih situacija. U pitanju su najčešći uzročnici prometnih nesreća. Ono što se ne ističe jest i da razvoj i primjena novih tehnologija košta, pa možemo očekivati i više cijene novih automobila.
Kontrola brzine
Novi sustav za pomoć pri kontroli brzine (ISA) ne samo što će prepoznavati i upozoravati vozača na prekoračenje brzine, nego će moći samostalno smanjiti brzinu. Ipak, u nekim situacijama, poput, primjerice, pretjecanja kamiona, snažnim pritiskom na papučicu gasa moći će se privremeno “poništiti” ISA sustav.
Ako spavaš, ne vozi
Tu su i sustavi za upozoravanje u slučaju pospanosti i manjka pozornosti, kao i napredni sustav za upozoravanje u slučaju odvraćanja pozornosti vozača i signal za zaustavljanje u nuždi.
Upozorenje za naglo kočenje
Zaustavljanjem u nuždi smatra se svako naglo kočenje. Ako je riječ o putničkom vozilu, odnosi se na usporavanje veće od 6 metara u sekundi, dok je kod kamiona i autobusa ta brzina ograničena na 4 metra u sekundi. U tom slučaju, ovisno o proizvođaču i modelu vozila, signal se daje ili žmiganjem žmigavaca ili blicanjem štop svjetla.
Crne kutije i u automobilima
Nadalje, tu je i sustav za detekciju pri vožnji unatrag, ali i obaveza uvođenja uređaja za snimanje podataka o događajima, takozvana “crna kutija”. Spomenuti uređaji poznati su kao standardni dio opreme aviona, a funkcija će im biti ista. U “crnoj kutiji” elektronski će se bilježiti sve što se dogodilo prije, za vrijeme i nakon prometne nesreće.
Kočenje u slučaju opasnosti
Kao jedan od jamaca veće sigurnosti u prometu tu su sustavi za kočenje u slučaju opasnosti. Takvi uređaji trenutno su obvezni za kamione i autobuse, a ubuduće će biti obvezan dio opreme i u automobilima i lakim gospodarskim vozilima. Usto, nova vozila, a potom i ona starija, bit će “naoružana” sustavom za zadržavanje u prometnom traku.
Protiv “mrtvih kutova”
Velike novosti pripremaju se proizvođačima kamiona i autobusa, i to na radost njihovih vozača, ali i najugroženijih skupina u prometu. Naime, novi kamioni i autobusi bit će projektirani i proizvedeni s “izravnim vidnim poljem”, odnosno opremljeni naprednim elementima za najveće moguće smanjenje “mrtvih kutova” s prednje i bočne strane vozača. To će omogućiti da biciklisti i pješaci budu vidljiviji vozačima.
Pasivna sigurnost
Osim nove opreme, pažnja je usmjerena i na takozvanu pasivnu sigurnost. Novim pravilima tako su poboljšana ispitivanja izdržljivosti na sudar sprijeda i bočni sudar, ali i ispitivanja vjetrobranskih stakala kako bi se ublažila težina ozljeda pješaka i biciklista.
Usporedite osiguranja, kupite online i uštedite. Kliknite! →