Auto ti je na rezervi? Doznaj koliko još možeš voziti

Postoje dvije vrste vozača. Jedni toče gorivo čim se isprazni pola rezervoara, a drugi se voze još dugo nakon što se upali lampica goriva. 

U ovom članku ćemo jednom zasvagda utvrditi tko je u pravu i zašto, odnosno je li opasno voziti na rezervi. No, krenimo od tog što je rezerva uopće te koliko otprilike rezerva ima litara goriva.

Pokazatelj stanja goriva u automobilu

Što je uopće rezerva goriva i kako na njoj automobil radi?

Naziv ‘rezerva’ odnosi se na rezervni kapacitet goriva koji ima ulogu sigurnosne margine. Njena svrha je vozaču dati dovoljno vremena da pronađe benzinsku postaju prije nego se motor ugasi. 

Pritom se ne radi o posebnom spremniku, pa automobil na rezervi funkcionira isto kao i kad koristi glavni kapacitet goriva.

Koliko rezerva ‘ima’ litara goriva? 

Lampica za rezervu se u pravilu pali kad u spremniku ostane još oko 5 litara goriva. No, točniji bismo izračun mogli dobiti ako u obzir uzmemo ukupnu zapremninu rezervoara. 

Smatra se da se pokazivač goriva u prosjeku pali kad ostanemo na cca. 10%-15% goriva od ukupne moguće količine u rezervoaru. Dakle, ako u spremnik stane 40 litara goriva, lampica se pali kad u njemu ostane oko 4 do 6 litara.

Zapamti da se radi o samo okvirnoj procjeni. Proizvođači sami odlučuju kad će se lampica goriva upaliti, a funkcionalnost iste ovisi i o pouzdanosti mjernih instrumenata.

Koliko se može voziti na rezervi?

Koliko ćeš kilometara moći prijeći na rezervi ovisi o mnogim faktorima, od starosti vozila i veličine rezervoara do načina vožnje i vrste goriva.

Najvažniji kriterij je ipak potrošnja goriva tvog automobila, koja i sama ovisi o brojnim faktorima. No, prosječna potrošnja za manje osobne automobile iznosi oko 6-7 litara na 100 km, pa možemo uzeti taj raspon za okvirni izračun.

Ako tvoj automobil troši 6 litara na 100 km, a na rezervi ti ostaje također 6 litara goriva, s njom ćeš moći prijeći oko 100 km u idealnim uvjetima.

Potrošnja: 6l/100 km
Rezerva: 6l

Potrošnja po km: 100 kilometara / 6 litara = ~16.67 km/litra
Kilometraža na rezervi goriva: 6l x 16.67km/l = 100.02 km

Imaj na umu da određeni automobili, poput SUV-a ili starijih modela, mogu trošiti više goriva od ovog prosjeka.

Ovisi i o vrsti modela

Kao što smo rekli, kilometri koje možeš prijeći na rezervi ovise i o modelu tvog četverotočkaša. 

Britanski portal Compare the Market je proveo istraživanje na 25 popularnih modela u Ujedinjenom Kraljevstvu te utvrdio da brojni od njih mogu prijeći znatno više kilometara na rezervi nego njihovi vlasnici pretpostavljaju.

Ovo su top 10 modela u njihovom istraživanju po tome koliko traje rezerva goriva:

ModelKilometraža na rezervi
1.Toyota Prius~159 km
2.Mercedes Benz E-Class ~136 km
3.Land Rover Range Rover~117 km
4.Honda CR-V~112 km
5.​​Jaguar F-Pace~112 km
6.Volvo C30~99 km
7.BMW 3 Series-91 km
8.Audi A3~90 km
9.Land Rover Discovery~90 km
10.Citroen DS3~90 km

Kao što vidimo, radi se o zaista velikim udaljenostima. Važno je naglasiti da je pobjednik – Toyota Prius – hibrid, pa ima logike da mu treba manje goriva nego ne-hibridnim modelima.

S druge strane, isti test je pokazao da drugim automobilima, poput ​Suzuki Alta i ​Kia Picanta, ostaje samo oko 50-ak litara goriva na rezervi. 

No, ne trebamo se baš voditi gornjom tablicom kao nekim pravilom. Ruku na srce, gore navedene modele s najvećom rezervom najčešće ne viđamo na našim cestama. Prema podacima Centra za vozila Hrvatske, lista popularnih modela u Hrvatskoj izgleda poprilično drukčije, a najprodavanije marke su Volkswagen i Škoda.

Ovdje izdvajamo koliko otprilike dva modela VW-a i Škode mogu ‘povući’ na rezervi:

ModelKilometraža na rezervi
VW Golf 2,0 TDI 126 km
Škoda Fabia 1,4 131 km

I dalje se radi o podosta zadovoljavajućim udaljenostima. Ali, ono što svakako možemo zaključiti je da ‘trajanje’ rezerve goriva itekako ovisi o modelu. Stoga, oprezno!

TL;DR: Ako ćemo jednostavno odgovoriti na pitanje “koliko se može voziti na rezervi”, odgovor je između 50 do 150 kilometara, ovisno o modelu automobila. Za bolju sliku, neki od najpopularnijih modela automobila u Hrvatskoj mogu prijeći iznad 100 km na rezervi.

Napravi vlastiti izračun

Kako bi sam/a utvrdio/la koliko možeš voziti na rezervi, napravi ovo idući put kad ti se upali lampica:

  • Odmah se uputi prema benzinskoj postaji.
  • Natoči gorivo do vrha rezervoara. 
  • Oduzmi količinu goriva koju si tenkirao/la od ukupne količine goriva koja stane u spremnik. 

Za primjer, recimo da smo natočili 43 litre, a u naš spremnik stane ukupno 50. 

50 – 43 = 7 l

U ovom slučaju možemo zaključiti da nam se lampica upalila kad je ostalo 7l u spremniku.

Zatim, ako želiš izračunati koliko kilometara možeš prijeći na rezervi, trebao/la bi znati svoju prosječnu potrošnju. Recimo da ona iznosi 6l/100 km:

6 litara/100 kilometara = 0.06 (količina goriva potrošenog na 1km)

3 litre/0.06 l/km = 50 (ukupan broj kilometara koje možeš prijeći s 3 litre)

Točenje goriva u automobil

Drugi faktori koji mogu utjecati na odnos goriva i kilometara

Naravno, ne zaboravi da na potrošnju goriva utječu i drugi faktori, poput toga gdje voziš (npr. u gradu ili na autocesti), u kakvim vremenskim uvjetima (hladnije vrijeme povećava potrošnju) i slično. 

Stoga, nemoj računati da ćeš s rezervom 100% sigurno moći prijeći izračunat broj kilometara. Usto, postoji puno razloga zašto bi općenito trebao/la izbjegavati vožnju na rezervi 👇

Je li vožnja na rezervi loša? 

Vožnja na rezervi je zaista loša, prvenstveno jer šteti motoru i pumpi goriva. U novijim modelima, gorivo često ima i ulogu hlađenja pumpe goriva, pa bez njega može doći do pregrijavanja. Nečistoće iz goriva na dnu također mogu skratiti njen životni vijek.

💡 Stručnjaci smatraju da je najbolje da četvrtina spremnika uvijek bude puna.

Osim toga, vožnja na rezervi može biti opasna i za druge sudionike u prometu. Na primjer, zamisli situaciju u kojoj voziš brzom cestom ili, još gore, autocestom, te najednom moraš stati jer si ostao/la bez goriva. Ovo može izazvati trenutni lančani sudar.

Čak i ako se samo radi o tome da, na primjer, voziš sporije kako bi štedio/la gorivo, ponovno možeš ugrožavati druge sudionike. Naposljetku, vožnjom na rezervi također možeš suputnicima izazvati osjećaj nelagode. 

Sve u svemu, izbjegavaj ovaj scenarij kadgod možeš!

Presuda je, dakle, jasna – u pravu su ipak oni koji ne čekaju paljenje lampice za rezervu, već toče gorivo prije toga.

Što učiniti kad se upali lampica za rezervu goriva?

Kad se upali lampica, najpametnija stvar koju možeš napraviti jest uputiti se pravac do najbliže benzinske stanice i dotočiti gorivo. Najbolje bi, međutim, bilo da ne čekaš da se to uopće dogodi te da natočiš gorivo na vrijeme.

No, ako ne napraviš ni jedno ni drugo, već nastaviš voziti na rezervi, imamo par savjeta koji će ti pomoći uštedjeti gorivo: 

  • Isključi klimu – prema istraživanjima njemačkog ADAC-a, upaljena klima povećava potrošnju goriva za čak 10-15%.
  • Izbjegavaj nagla kočenja i ubrzanja – ako možeš, općenito izbjegavaj vožnju po gradu i druge ‘stani-idi’ situacije (npr. kolone).
  • Lagano usporavaj umjesto da kočiš – makni stopalo s papučice gasa na vrijeme i tako lagano usporavaj.
  • Izbaci teret – ako u automobilu imaš bespotreban teret, poput alata koji možeš negdje ostaviti ili otpadaka koje možeš baciti, odmah ih izvadi iz auta; također, izbjegavaj prevoziti druge putnike dok ne tenkiraš.

Što ako ostanem bez goriva?

Naposljetku, ako dođe do najgoreg i ostaneš bez goriva na putu, pokušaj automobil sigurno odvesti sa strane ceste i upalit sve pokazivače smjera. 

Ne zaboravi da kod zaustavljanja na kolniku trebaš postaviti i sigurnosni trokut iza vozila. Ako si izvan naselja, trebaš ga postaviti barem 100 metara iza vozila kako bi ga drugi vozači mogli pravodobno uočiti i reagirati.

Tad je vrijeme da nazoveš prijatelja koji bi ti mogao donijeti gorivo ili, u najgorem slučaju, pozoveš vučnu službu. Jasno je da će troškovi u ovom scenariju biti visoki, jer ćeš morati platiti i dostavu goriva, pa ga je zaista najbolje izbjegavati.

Postoje i druge opasnosti osim vožnje na rezervi. Osiguraj svoj automobil uz kompare.hr!

U proteklih smo 13 godina više od 600.000 puta pomogli vozačima ugovoriti osiguranje za svoje limene ljubimce. Možemo pomoći i tebi!

Naša usluga je za tebe potpuno besplatna jer proviziju plaća osiguratelj, a uključuje usporedbu ponuda osiguravajućih kuća te savjetovanje. Napravi svoju usporedbu već danas!

Naši agenti će te naknadno kontaktirati i odgovoriti na sva tvoja pitanja.

Ugovori na kompare.hr
Imamo najbolju cijenu auto osiguranja
Bruno Fabo

Bruno Fabo

Voditelj prodaje auto osiguranja

Bruno je voditelj odjela prodaje osiguranja, gdje uspješno balansira između operativne suradnje s poslovnim partnerima i stvaranja dinamične atmosfere u timu. S više od 10 godina iskustva pravi je veteran u svijetu komparatora. Auto osiguranje ima u malom prstu, pa nije čudno što je naš “joker zovi” za sva pitanja.

Bruno je voditelj odjela prodaje osiguranja, gdje uspješno balansira između operativne suradnje s poslovnim partnerima i stvaranja dinamične atmosfere u timu. S više od 10 godina iskustva pravi je veteran u svijetu komparatora. Auto osiguranje ima u malom prstu, pa nije čudno što je naš “joker zovi” za sva pitanja.

tracking pixel