Automatici su kod nas još uvijek više izuzetak nego pravilo – tek svako dvadeseto novo vozilo koje se proda u Hrvatskoj ima automatski mjenjač.
No, globalni trendovi govore da sve više kupaca želi automatik, a očekuje se da će ovaj trend nastaviti rasti zahvaljujući hibridnim automobilima, no i nekim prednostima automatika spram ručnih mjenjača.
Evo o kojim se benefitima radi, ali i manama na koje kupci trebaju pripaziti.
- Prednost: Automatski mjenjač olakšava ubrzavanje i usporavanje
- Prednost: Automatski mjenjač čini vožnju ugodnijom
- Mana: Automatski mjenjač može trošiti više goriva
- Mana: Automatici su još uvijek skuplji
- Mana: Automatski mjenjač nudi manju razinu kontrole
- Mana: Automatski mjenjač – kvar za kvarom?
- Automatski sekvencijski mjenjač kao zlatna sredina
- S ručnog na automatski mjenjač? Vrlo lako
- Sumiranje: prednosti i nedostaci automatskih mjenjača
- Konačna presuda – automatski mjenjač, da ili ne?
Prednost: Automatski mjenjač olakšava ubrzavanje i usporavanje
Automatski mjenjači se od ručnih najviše razlikuju po nedostatku kvačila, pa vozač može stiskati samo gas i kočnicu.
- Za razliku od ručnih mjenjača koji imaju pet ili šest brzina te položaj za vožnju unazad, kod većine automatskih mjenjača dovoljno je ručicu prebaciti iz „N” (neutralni položaj) u „D” (drive – položaj za vožnju).
- Za vožnju unazad potrebno je prebaciti ručicu u „R” (reverse – unatrag).
- S obzirom na to da postoji više vrsta automatskih mjenjača, na nekima od njih postoje i dodatne mogućnosti. Takvi su, na primjer, automatski sekvencijalni mjenjač o kojima ćemo više govoriti u nastavkui.
Ove pogodnosti posebno dolaze do izražaja u “stani-kreni” vožnji u prometnim gužvama kad nam je prioritet glatko ubrzavanje i usporavanje.
Prednost: Automatski mjenjač čini vožnju ugodnijom
Budući da nas automatski mjenjač oslobađa potrebe za pritiskanjem kvačila i mijenjanjem brzina, on nam daje i dodatnu pogodnost – mogućnost da odmorimo stopala i ruke.
To može biti izrazito korisno prilikom dugih putovanja tijekom kojih su jednostavna vožnja i smanjenje umora prioritet.
Mana: Automatski mjenjač može trošiti više goriva
Vozila s ručnim mjenjačem u pravilu troše manje goriva od automatskih, ali ta je razlika sve manja.
Moderne verzije automatskih mjenjača, poput CVT-a (kontinuirani automatski mjenjač) ili naprednih mjenjača s više stupnjeva, omogućuju bolju potrošnju goriva od starijih verzija, pa razlike spram ručnih mjenjača uopće ne mora biti.
Također, automatski mjenjači često preciznije podešavaju brzine od neiskusnih vozača pa zapravo mogu i optimizirati potrošnju goriva, ovisno o tome tko je “za volanom”.
Mana: Automatici su još uvijek skuplji
Automatske mjenjače ćemo češće naći u luksuznijim, skupljim vozilima. Za primjer, ovo su neki od trenutno dostupnih modela automatika u Hrvatskoj:
- Mercedes A Klasa Limuzina 180d Automatik (oko 25.990€)
- Škoda Kamiq 1.6 TDI Automatik (oko 21.990€)
- Volkswagen Passat FL 1.6 TDI Automatik (oko 22.990€)
- Bmw 216 D Automatik (oko 17.490 €)
Naravno, u cijenu treba ukalkulirati i druge značajke navedenih modela, no u većini slučajeva da automatski mjenjač automatski podiže i cijenu.
Mana: Automatski mjenjač nudi manju razinu kontrole
Ručni mjenjač vozaču omogućava veću kontrolu i, samim time, često bolje upravljanje vozilom jer se brzina mijenja upravo u onom trenutku kada to želi vozač.
No, ovdje je važno uzeti u obzir tko je za volanom. Vozači početnici, na primjer, možda ne žele toliko kontrole i radije biraju mjenjače koji će odraditi većinu posla za njih.
Mana: Automatski mjenjač – kvar za kvarom?
Sklonost kvarovima se često ističe kao glavna mana automatskih mjenjača. Automatski mjenjač ima više dijelova i funkcija od ručnog te ga već to čini sklonijim kvarovima – jednostavno se više toga uopće može pokvariti.
No, proizvođači sve više doskaču i ovom problemu. Danas se za izradu automatskih mjenjača češće koriste visokokvalitetni materijali za produljenje trajnosti i smanjenje rizika od kvarenja, a kupci nerijetko dobivaju i dulje garancije.
Ipak, važno je naglasiti da je kvar automatskog mjenjača jedan od najozbiljnih problema koje možete imati s vozilom, a zamjena može biti skupa.
?Popravak automatskih mjenjača je također u pravilu skuplji, a u Hrvatskoj je i teže pronaći servis specijaliziran za popravak automatika. |
Automatski sekvencijski mjenjač kao zlatna sredina
Automatski sekvencijski mjenjač, ili “sekvencijalni” mjenjač, može biti pravi izbor za vozače koji žele najbolje od oba svijeta.
Za razliku od klasičnog automatskog mjenjača, automatski sekvencijski mjenjač omogućava vozaču odabir željenog stupnja prijenosa pomoću ručice mjenjača ili tipki na volanu.
Za razliku, pak, od ručnih mjenjača, automatski sekvencijski mjenjači ne zahtjevaju pritiskanje kvačila, omogućavaju bržu promjenu brzine, a imaju i mogućnost potpuno automatskog načina rada – što omogućava vozačima da u bilo kojem trenutku odaberu opciju koja im odgovara.
S ručnog na automatski mjenjač? Vrlo lako
Vozači koji su prethodno vozili automobile s ručnim mjenjačima bi se trebali priviknuti na automatik već nakon desetak minuta vožnje.
No, obrnuta situacija je često kompliciranija: vozač koji iz automatika sjeda u vozilo s ručnim mjenjačem će imati više problema jer nije navikao na koncept mijenjanja brzine u vožnji, a pogotovo ne na stiskanje kvačila.
Sumiranje: prednosti i nedostaci automatskih mjenjača
Kako bismo vam olakšali odluku “za ili protiv” automatika, pobrojimo još jednom njihove glavne prednosti i mane.
Ukratko, automatski mjenjači čine vožnju jednostavnijom, manje iscrpljujućom i opuštenijom, pogotovo u prometnim gužvama. Ručni mjenjači, pak, pružaju više “zabave” za volanom, više interakcije s vozilom i potencijalno manju potrošnju goriva.
Stoga su (polu)automatski mjenjači često bolji izbor za neiskusne vozače, a ručni mjenjači za one iskusnije i željne kontrole.
Konačna presuda – automatski mjenjač, da ili ne?
Automatski mjenjač zasad ipak ima više nedostataka nego prednosti u odnosu na ručni. No, konačna odluka ipak ovisi o vama i vašim prioritetima, pa razmislite što vam je važnije: udobnija vožnja ili ekonomičnost, manji umor ili veća kontrola?
Uzmite sve ove faktore u obzir prije donošenja konačne odluke.