Moto sezona počinje sve ranije! Skoro nas svake godine iznenade sve toplija i blaža proljeća. Ljubitelji motora su tako neslužbeno u 2025.-oj već počeli izvlačiti svoje omiljene dvokotače iz garaža.
I ti jedva čekaš na prvu proljetnu vožnju? U ovom članku ti donosimo sve što trebaš znati i napraviti kako bi se pripremio/la za novu moto sezonu, od provjere opreme do servisiranja i osiguravanja svog dvokotača.

- Provjera motociklističke opreme
- Provjera i servisiranje motocikla
- Tehničke vještine i tehnike vožnje
- Fizička priprema za vožnju
- Planiranje motociklističkog putovanja
- Budi siguran/a u prometu!
- Budi spreman/a i na najgore: nesreća na motoru
- Na kraju sezone, pripremi svoj motor za zimu
- Još par savjeta za sigurnu prvu vožnju motociklom
- Osiguraj se na vrijeme. Ugovori najpovoljniju policu za motor!
Provjera motociklističke opreme
Prije početka sezone, važno je provjeriti svu opremu koju koristiš tijekom vožnje. To uključuje kacigu, jaknu, rukavice, čizme, hlače i drugu dodatnu opremu. Također, možda ti treba i koji rezervni ili novi dio za tvog limenog ljubimca?
U svakom slučaju, najbolje je sve to provjeriti na vrijeme kako bi ti vožnja bila sigurnija i ugodnija.
Moto kaciga
Kaciga je najvažniji dio moto opreme. Treba čvrsto stajati na tvojoj glavi i ne smije se kretati dok voziš. Osim toga, provjeri stanje vizira, koji bi trebao biti čist i bez ogrebotina za preglednu i sigurnu vožnju.
Motoristička jakna i hlače
Jakna i hlače također su bitni. Važno je da budu izrađeni od kvalitetnih materijala koji su otporni na vjetar, sunce i kišu. Pripazi i na to da imaju zaštitne umetke na kritičnim mjestima, poput ramena, laktova, koljena i stražnjice.
Rukavice za motor
Rukavice su iznimno važne jer ti pomažu održati kontrolu nad motorom i štite ruke od ozljeda u slučaju pada. No, one su i jedan od najpotrošnijih komada moto opreme, pa je moguće da ih ove godine trebaš zamijeniti ako primijetiš da se tkanina stanjila, šavovi popustili ili da rukavica dobro ne prianja.
Stoga ti donosimo malo više detalja o tome kako odabrati nove.
Najvažnije je da odgovaraju veličini tvojih ruku, odnosno da nisu preuske, preširoke, premale ili prevelike. Zatim razmisli i o raznim svojstvima koje bi htio/htjela da tvoje rukavice imaju.
Prvo, razmisli o materijalu. Iako su kožne rukavice najpopularnije među motociklistima – i to ne samo zbog dobrog izgleda, nego i realno najboljeg zahvata – danas postoje i druge dobre opcije. Na primjer, sintetički materijali su dosta lagani, pružaju dobru zaštitu i održavaju ruke hladnijima. No, ako su kožne rukavice ipak tvoj izbor, preporučujemo one perforirane.
To nas dovodi do drugog bitnog faktora: ventilacije. Perforirane rukavice imaju rupice, što ih čini dobrom opcijom za ‘ventiliranje’ unutrašnjosti rukavica. U njima će ti ruke biti rashlađene i tijekom vrućih ljetnih mjeseci.
Postoje i druge opcije, recimo rukavice s dijelovima koji se mogu otvoriti i zatvoriti kako bi se kontroliralo koliko zraka ulazi u različito vrijeme. One su također i višenamjenske te ih možeš koristiti i ljeti i zimi. Druga opcija su i rukavice bez prstiju, koje imaju podstavljenu zaštitu na pravim mjestima (dlanovi i vrhovi šaka), ali omogućavaju dobro rashlađivanje i ventilaciju. Provjeri i te mogućnosti prije odabira.
Kad smo već kod zaštite, to je treći najvažniji faktor. Tijekom ljeta, rukavice nisu tu da nas griju, već zaštite. Stoga treba razmišljati i o podstavi, zaštiti od klizanja, gel jastučićima i drugim zaštitnim mjerama. Zapravo, to je prvo što trebaš uzeti u obzir. Sigurnost je na prvom mjestu, a najbolji ventilacijski sustavi i materijali dolaze tek nakon toga.
Naposljetku, u obzir uzmi i zahvat. Rukavice trebaju imati dobar zahvat tijekom cijele godine i u svim vremenskim uvjetima. To uključuje kišu, a i situacije u kojima se rukavice smoče od znojenja. Ako se zahvat ne mijenja uz malo vlage, možda si našao/la dobre rukavice za sebe!
Moto čizme
Čizme pružaju dodatnu zaštitu za stopala i gležnjeve tijekom vožnje. Trebaju biti izrađene od kvalitetnog materijala te potpuno pristajati nogama zbog udobnosti – što je vožnja udobnija, to je i sigurnija.
Dodatna oprema za motor
Naposljetku, razmisli treba li ti još nešto od dodatne opreme za motor. Je li vrijeme da uložiš u malo bolji alat za popravak na putu? Ili pak da kupiš multimedijsku ili navigacijsku opremu? Ako planiraš dulji put motorom, ova bi se investicija mogla isplatiti.
Provjera i servisiranje motocikla
Nakon što si provjerio/la opremu, slijedi provjera i servis motora ili skutera. Servisiranje uključuje provjeru ključnih komponenti, održavanje tekućina, zamjenu ulja i filtera te provjeru kočnica i guma.
Za brzu provjeru koju možeš sam/a odraditi, prati ovih 9 koraka:
- Provjeri gume – Gume na motoru troše se brže od automobilskih. Testiraj kontakt s cestom i provjeri njihov tlak. Ako su gume starije od 6 godina, svakako je vrijeme za promjenu!
- Provjeri kočnice – Rade li kao planirano i kakvo je stanje kočione tekućine. Ako je prljava, stavi novu tekućinu. Očisti i diskove kočnica.
- Provjeri tekućinu za hlađenje – Rashladna tekućina osigurava zaštitu motora.
- Provjeri svjećice, filtere zraka i filtere goriva.
- Promijeni ulje u motoru i mjenjaču.
- Osiguraj rezervni paket svih žaruljica na motoru.
- Ispitaj kapacitet akumulatora, pogotovo ako dugo nisi vozio/la motor.
- Očisti i naulji lanac. Provjeri i je li dobro zategnut.
- Stavi novo gorivo jer s dužim stajanjem ono gubi kvalitetu.
Redovito servisiranje važno je za sigurnost i trajnost motocikla. Osim toga, pravilno održavanje smanjuje rizik od kvarova tijekom vožnje i produljuje životni vijek tvog motora. Ako nisi siguran/a kako provjeriti sve navedeno, obrati se stručnjaku.
Nakon što si prošao/la kroz ove točke, razmisli o profesionalnom servisiranju. Svakako se isplati odraditi servis prije prvog putovanja, a uz njega je važno imati i osiguranje motocikla, skutera ili motora. Za najbolju cijenu i uvjete koji ti odgovaraju, javi se kompare.hr stručnjacima koji će ti pomoći s odabirom najbolje ponude osiguranja.
Tehničke vještine i tehnike vožnje
Vožnja motora može biti iznimno zabavna, ali i opasna ako ne znaš dovoljno o tehnici vožnje. Iako pretpostavljamo da ti ovo nije prvi put, vrijedi se prisjetiti nekih smjernica za sigurnu i ugodnu vožnju.
Ipak vjerojatno neko vrijeme nisi vozio/la motor, pa si možda neke od ovih najboljih praksa zaboravio/la:
- Korištenje kočnica: Pravilno kočenje štedi gorivo i produljuje vijek motora. Prednje kočnice koristi u nuždi i pri zaustavljanju, a stražnje za smanjenje brzine u sporijoj vožnji.
- Skretanje: Za učinkovito skretanje, nagni motocikl i time pomakni težište motora i vozača u smjeru kretanja.
- Upravljanje u uvjetima smanjene vidljivosti: Vožnja u uvjetima kao što su magla ili kiša zahtijeva dodatnu pažnju i korištenje posebnih tehnika vožnje.
- Položaj tijela: Sjedi pravilno, pazi na ravnotežu i održavaj dobar zahvat na upravljaču.
- Gledanje u zavoje: Umjesto gledanja prema dolje ili ravno, usredotoči se na cestu i zavoje.
Također, motociklisti redovito nakon prvih vožnji u sezoni osjećaju tupost u rukama, slabost u podlakticama i druge tipove neugodnosti u rukama. Kako bi izbjegao/la slične probleme, probaj se držati ovih smjernica za sprječavanje otupljenosti u rukama:
- Smanji stisak ruke na drškama. Manje se oslanjaj na zapešća i drži ih opuštenima. Umjesto toga, drži svoju težinu jezgrenim trbušnim mišićima i mišićima noge.
- Stišći malu gumenu ili tenisku lopticu tijekom pauza na duljim vožnjama. Ako nemaš takvu lopticu, jednostavno stišći šake i ruke da opustiš napetost u mišićima.
- Pripazi na pozicioniranje ruku. Pomakni ruke prema van, odnosno od drški upravljača i odmori mali prst na kraju drške.
- Protresi ruke otprilike svakih pola sata.
- Uključi tempomat i odmaraj ruku po ruku u svom krilu
Također, prije vožnje obavezno skini prstenje, a po mogućnosti, pojačaj i vježbanje prije vožnje motora za veću snagu i kondiciju. Ako i dalje imaš problema s boli ili osjećajem otupljenosti u rukama, razmisli o kupnji podložaka za dlanove, boljim rukavicama i zamjeni standardnih drški mekšim/spužvastim drškama.
Ako, pak, sumnjaš na sindrom karpalnog tunela (čest kod motociklista), razmisli i o investiciji u potpore rukama koje su specijalno dizajnirane za to.
Fizička priprema za vožnju
Vožnja motora zahtjevnija je od vožnje automobila. Ona je slična sportu, što znači da će ti dobra kondicija i brzi refleksi pomoći u raznim situacijama, pogotovo u izbjegavanju prometnih nesreća. Dobra fizička priprema također smanjuje rizik od ozljeda, smanjuje umor i pomaže pri suočavanju s izazovima na cesti, osobito na dužim putovanjima.
Vježbe kao što su trčanje, biciklizam ili plivanje poboljšavaju izdržljivost, dok vježbe snage razvijaju stabilnost i ravnotežu. Razmisli i o sportovima koji poboljšavaju reflekse, poput sportova s loptom te borilačkih vještina.
Planiranje motociklističkog putovanja
Kada putuješ motorom, dobro planiraj put bez obzira na to je li tvoja destinacija blizu ili daleko. Osim što će ti to pomoći da bolje iskoristiš vrijeme, poboljšat će i tvoju sigurnost u prometu.
Prilikom planiranja, usredotoči se na tri stvari:
- Rutu: Odaberi rutu koja odgovara tvojim vještinama i iskustvu. Ako si početnik, izbjegavaj zahtjevne rute dok ne stekneš više iskustva.
- Uvjete: Pritom mislimo na uvjete na cesti i vremenske uvjete. Procijeni koliko će trajati tvoje putovanje i razmotri situacije koje bi te mogle iznenaditi.
- Opremu: To uključuje provjeru tlaka u gumama, kočnica, svjetla i signalizacije. Također, možda ponovno trebaš provjeriti uvjete svog osiguranja i registracije, te ponijeti potrebnu dokumentaciju.
Za svako putovanje, pobrini se da je uz tebe i hrana i voda, pribor za popravak gume, pribor za osnove mehaničke popravke te da znaš lokacije obližnjih benzinskih postaja.
Budi siguran/a u prometu!
Je li ti motor osiguran? Ili ti se bliži istek osiguranja? Onda je pravo vrijeme da nađeš najpovoljniju policu za svog ljubimca na dva kotača.
Za tebe ćemo brzo i jednostavno usporediti ponude svih osiguravajućih kuća i pronaći ti onu koja odgovara tvojim potrebama i željama.
Zatraži ponude za osiguranje za motor ovdje. Naša je usluga za tebe potpuno besplatna.
Budi spreman/a i na najgore: nesreća na motoru
Naposljetku, nadamo se da se nikad nećeš naći u prometnoj nesreći s motorom ili pasti s motora, ali je na takve situacije ipak najbolje biti spreman/a.
Ako si pao/la s motora, ne miči se s mjesta osim ako ti ne prijeti druga opasnost – nadolazeća vozila, pad s te iste pozicije i sl. Nastavi ležati i počni osjećati svoje tijelo, od nožnih prstiju do glave. Procijeni bol koju osjećaš i mogućnost pokretanja. Vodi računa o tome da si možda u šoku, pa adrenalin zamaskirava bol i potencijalno ti ne dopušta da dobro prosudiš svoje fizičko stanje.
Neke od čestih ozljeda povezanih s padom s motora su razni prijelomi, povrede donjih ekstremiteta, abrazija kože, a od onih ozbiljnijih i ozljede internih organa, povrede leđne moždine i ozljede mozga. Osjećaš li naznake nečeg od navedenog?
Ako si poprilično siguran/a da nisi ozlijeđen/a, možeš se početi kretati i/ili micati opremu sa sebe. Ako misliš da jesi, probaj se ne micati već što mirnijim pokretima dozvati pomoć.
Također, s obzirom da je nesreća s motorom izuzetno stresan događaj, možda osjećaš i tjeskobu ili strah. Pokušaj ih se riješiti putem dubokih udisaja i brojanjem u sebi.
Nakon procjene vlastitog stanja, vrijeme je za procjenu situacije. Najvažnije je utvrditi stanje ostalih sudionika prometne nesreće. Ako je moguće, uputi ih da provjere svoje stanje onako kako si ti to upravo učinio/la. Ako nije, pruži im prvu pomoć i/ili odmah nazovi 112 i zatraži hitnu medicinsku pomoć.
Pregledaj, koliko možeš, mjesto prometne nesreće kako bi prepoznao/la potencijalne opasnosti kao što su požari, istjecanje opasnih tekućina, nadolazeća vozila i slično. Uz veliki oprez osiguraj sigurnost svih prisutnih. Kada si to učinio/la i sve potencijalne opasnosti su spriječene, nazovi policiju na 192 i dojavi nesreću.
Kad je najhitnije riješeno, vrijeme je za korake koji će ti pomoći da se, ako je to moguće, naplatiš od osiguranja, bilo svog ili drugih sudionika. Na mobitelu možeš zabilježiti detalje nesreće putem fotografija, videa ili zapisivanjem bilješki. Ako se radi o nesreći samo s materijalnom štetom, najbolje je popuniti Europsko izvješće o nesreći i tako razmijeniti podatke s drugim sudionicima.
Što zabilježiti: Datum, vrijeme, lokaciju, vremenske (ne)prilike, stanje na cesti prilikom nesreće, opis nesreće iz vaše perspektive uključujući i nacrtano stanje vozila u trenutku nesreće, ozljede i štete, model i marka svih uključenih vozila, imena, telefonski brojevi i podaci osiguranja svih uključenih sudionika (uključujući i imena i brojeve potencijalnih svjedoka).
Što slikati: tragove klizanja ili kočenja, prometne znakove, vidljive prepreke, neuobičajene okolnosti na cesti i štetu na imovini.
Nakon toga nazovi svoju osiguravajuću kuću i daj im sve informacije koje si prethodno pribavio/la.
Preostaje još dobro sačuvati dokaze. Spremi sve fotografije i ostale dokaze. Ako je pozvana policija, nabavi i primjerak policijskog izvješća, a pripremi i bilješke koje uključuju imena, datum i vrijeme telefonskih razgovora s osiguravajućom kućom i policijskim službenicima.
Isprintaj razmjenjivane e-mailove i slično te spremi sve račune troškova koji su povezani s nesrećom, npr. vuča, pohranu vozila i trošak unajmljenog zamjenskog vozila. Ovi dokumenti ojačat će tvoj slučaj ako dođe do komplikacija.
Obvezno osiguranje štiti te samo od odgovornosti prema trećim osobama te pokriva eventualnu štetu nanesenu njima, njihovim vozilima ili drugim stvarima, ali ne i tvojima.
Na kraju sezone, pripremi svoj motor za zimu
Na kraju moto sezone, slijedi ono čemu se vjerojatno ne raduješ: pospremanju motocikla na zimski san. Kako bi te dobro služio i iduće godine, važno je da ga adekvatno pripremiš za zimu. Time ćeš izbjeći pražnjenje akumulatora, hrđanje rezervoara za gorivo i ozbiljnija oštećenja. Evo kako točno pripremiti motor za zimu!
Pospremi motor u garažu
Kada pričamo o idealnim uvjetima u kojima bi tvoj omiljeni dvokotač mogao provesti zimu, onda bi to zasigurno bila suha, topla, prozračna i sigurna garaža. No, ako ne možeš osigurati ove uvjete, ništa strašno. Pokušaj u tom slučaju zadovoljiti minimalne uvjete za održavanje motocikla u nastavku.
Ne odgađaj servis
U proljeće često nastaju gužve u servisima motocikala. Izbjegni ih tako da velike servise obaviš zimi. Prije zime svakako provjeri sve ključne mehaničke komponente, neovisno o tome kad ponovno planiraš vožnju.
Čist motor, duga ljubav
Temeljito operi motor prije pospremanja u garažu. Prljavština, insekti i masnoće mogu naštetiti pojedinim dijelovima. Plastične i metalne dijelove možeš oprati sredstvima za skidanje i zaštitu od prljavštine.
Postoje i specijalizirana sredstva za otklanjanje masnoće i insekata. Ako pak čistiš motor običnim šamponom ili deterdžentom, budi oprezan/a da ga ne oštetiš. Izbjegavaj direktno prskanje tekućine u auspuhu, a naročito budi oprezan/a kod elektronike. Metalne dijelove očisti sredstvom predviđenim za to, a za kraj sve obojene dijelove i one od kroma premaži voskom.
Nakon što očistiš motor, preporučuje se da ga još jednom provozaš za kraj. Pritom ga trebaš zagrijati na radnu temperaturu kako bi se ostaci vlage kondenzirali iz motora i auspuha.
Kad si završio/la s vožnjom te se motor ohladio, skini svjećice i ulij 25 mililitara čistog motornog ulja koje inače koristiš za cilindre. Provozaj motor bez paljenja i pritom ga ubaci u najviši stupanj prijenosa. Potom vrati svjećice na mjesto. Tako ćeš stvoriti jednu vrstu zaštitne opne od ulja.
Promijeni ulje, ako tako želiš
Mišljenja oko promjene ulja su podijeljena te ovise o preferencijama servisera, ali i vozača. Tako jedni tvrde da će se nakon određene kilometraže ulje onečistiti te tako onečišćeno ostati u motoru, što uzrokuje stvaranje taloga tijekom mirovanja. Stoga iz tog razloga snažno zagovaraju promjenu ulja ovisno o kilometraži, a ne godišnjem dobu.
Drugi tvrde da nije loše promijeniti ulje prije zime, prvenstveno kako bismo novu sezonu vožnje mogli početi bez odlaska na servis i promjene ulja. Na tebi je što ćeš odlučiti za svoj dvokotač.

Ako odlučiš promijeniti ulje, to odradi kada s motorom postigneš njegovu radnu temperaturu. Nemoj zaboraviti provjeriti razinu ulja u kočnicama, što možeš činiti i više puta godišnje za sigurniju i ugodniju vožnju.
Spriječi taloženje nečistoća
Isprazni rezervoar za gorivo te poprskaj njegovu unutrašnjost sredstvom protiv korozije. Ako imaš model za ubrizgavanje goriva, rezervoar možeš napuniti do zatvarača. No, ako si siguran/a da motor nećeš voziti 3 mjeseca ili više, možeš isprazniti rezervoar i zatvoriti sve ventile za dovod. U suprotnom, gorivo može stvoriti talog koji može zagušiti dovode.
Pobrini se za akumulator
Preporučuje se skinuti akumulator ako će motor duže vrijeme mirovati, a temperature biti ispod nule. S vremena na vrijeme, možeš upaliti akumulator kako bi se nadopunio tijekom zime. Ako pak nemaš vremena za to, postoje pametni punjači koji kontroliraju napon i po potrebi pune akumulator.
Prekontroliraj sustav hlađenja
Redovito kontroliraj rashladne tekućine i antifriz. Rashladna tekućina bi se trebala mijenjati jednom godišnje, kako bi se motor zaštitio od zamrzavanja te spriječila korozija unutar rashladnog sustava i hladnjaka.
Prekrij motor
Poželjno je motor prekriti odgovarajućim pokrivalom. Cerade za motore dostupne su u brojnim trgovinama, a motor štite od kiše, prašine, vlage te stvaranja hrđe i pljesni koje bi mogle uzrokovati oštećenja. Impregnirano ili pamučno platno nije dobra zamjena za ceradu jer zadržava vlagu, što dovodi do hrđanja i plijesni.
Bitno je i da tvoj motor bude na suhoj površini kako bi te cerada dobro služila. Npr. beton ili prirodna podloga mogu stvoriti kondenzaciju koju cerada onda zadržava. Najbolje bi bilo motor staviti na specijalizirani stalak.
Razmišljaj i o sigurnosti
Tvoj motocikl možda spava zimski san, ali lopovi su budni. Neki od načina zaštite motocikla od krađe su stavljanje disk lokota, alarma ili specijalnog lanca. Skidanje akumulatora također će otežati krađu tvog motora. Ako si poduzeo/la sve korake, tvoj bi motor trebao dočekati novu sezonu spreman za nove vožnje!
Još par savjeta za sigurnu prvu vožnju motociklom
Ako cijela zima prođe bez vožnje na motoru, vjerojatno ćeš do proljeća malo ispasti iz igre. Kako bi se ponovno ufurao/la, savjetujemo da započneš s probnim vožnjama koje će ti pomoći probuditi reflekse. Takve vožnje odrađuj na manje prometnim cestama, ne samo jer će tvoji refleksi pomalo zakržljati, već i zbog drugih vozača.
Naime, drugi vozači na početku proljeća još neće biti svjesni da se oko njih nalaze i motori na koje trebaju paziti. Daj im nešto vremena da se priviknu na početak moto sezone – izbjegavaj najbrže, najprometnije ceste na početku proljeća.
Također, obuci se slojevito. Proljeće još može biti itekako prohladno i vjetrovito. Pretpostavljamo da ne želiš odmah na početku moto sezone zaraditi prehladu? Zašto bi, kad i ovako premalo vremena provodiš na svom dvokotaču! Ne skraćuj si ga bespotrebno.
Osiguraj se na vrijeme. Ugovori najpovoljniju policu za motor!
Trebaš ugovoriti obvezno ili kasko osiguranje za motor? Kompare.hr će ti pronaći najpovoljniju policu! Za tebe besplatno skupljamo, uspoređujemo i predlažemo ponude 10+ osiguravajućih kuća.
Ne gubi vrijeme na obilaženje osiguravajućih kuća i čitanje sitnih slova. Zatraži ponude i našu pomoć danas!