Jesi li znao/la da auto po izlasku iz salona gubi otprilike 20% svoje vrijednosti? Kad to staviš na papir, jasno je da kupnja novog novcatog vozila baš i nije najisplativija investicija.
Zato se sve više vozača odlučuje na kupnju rabljenih vozila. To može biti odličan način uštede ali, ako ne znaš što radiš, i potencijalna zamka. Zato je važno da znaš kako izgleda procedura kupnje rabljenog auta.
Ako prvi puta kupuješ rabljeno vozilo, ne brini. U nastavku ćemo te provesti kroz sve korake, od određivanja budžeta do prijenosa vlasništva. Pa krenimo! 🙂

- Kako izgleda procedura kupnje polovnog auta?
- 1. Definiraj potrebe i budžet
- 2. Istraži dostupne modele vozila
- 3. Izračunaj ukupne troškove
- 4. Odluči gdje ćeš kupiti rabljeni automobil
- 5. Provjeri povijest automobila
- 6. Pregledaj rabljeni automobil
- 7. Pregledaj papire
- 8. Obavi probnu vožnju
- 9. Dogovori cijenu
- 10. Potpiši kupoprodajni ugovor
- 11. Obavi prijenos vlasništva
- Česta pitanja
Kako izgleda procedura kupnje polovnog auta?
Procedura kupnje rabljenog auta na prvu ti se može činiti komplicirana. Istina, moraš proći kroz nekoliko koraka i na dosta stvari moraš obratiti pažnju. No, budeš li se pridržavao/la sljedećih koraka vjerujemo da ćeš sve obaviti bez muke.
Evo što trebaš napraviti:
- definiraj potrebe i budžet
- istraži dostupne modela vozila
- izračunaj ukupne troškove
- odaberi željeni automobil i prodavatelja
- provjeri povijest automobila
- pregledaj automobil
- pregledaj papire
- obavi probnu vožnju
- dogovori cijenu i način plaćanja
- potpiši kupoprodajni ugovor
- obavi prijenos vlasništva
Pa krenimo s prvim i osnovnim korakom – definiranjem budžeta.
1. Definiraj potrebe i budžet
Prije nego otvoriš oglasnik ili posjetiš salon rabljenih automobila, definiraj svoje potrebe kako bi suzio/la izbor. Razmisli o sljedećem:
- kako planiraš koristiti automobil? Za svakodnevnu gradsku vožnju, duža putovanja, terensku vožnju ili nešto drugo?
- koliko ti prostora treba? Uzmi u obzir prtljagu i putnike.
- što ti je još bitno? Možda je to prosječna potrošnja goriva, napredne sigurnosne značajke, cijena rezervnih dijelova ili nešto treće.
Vodi se svojim odgovorima kako bi lakše formirao/la budžet. Pronađi nekoliko modela koji odgovaraju tvojim potrebama, a zatim pregledom oglasnika utvrdi njihove okvirne cijene.
Oglasnici će ti dati bolju sliku o potrebnom budžetu koji zatim možeš usporediti sa svojim stvarnim mogućnostima. Na primjer, možda utvrdiš da se trebaš odreći nekih želja ili pak pričekati s kupnjom do povećanja budžeta.
Nemoj zaboraviti porez na kupnju auta
Ne zaboravi da ćeš prilikom kupnje rabljenog automobila vjerojatno morati platiti i porez.
Naime, poseban porez na stjecanje motornog vozila unutar RH se ne naplaćuje samo u iznimnim situacijama definiranima člankom 15. Zakona o posebnom porezu na motorna vozila.
U Hrvatskoj ti je ovaj porez dužan obračunati naplatiti trgovac, a račun mora naznačivati da je porez obračunat.
Iznimno, porez se na ovaj način ne obračunava ako:
- imaš sjedište ili prebivalište u inozemstvu te ćeš automobil upotrebljavati na cestama izvan RH

Visina poreza ovisi o emisiji CO2, prodajnoj cijeni automobila, snazi i obujmu motora te razini emisije ispušnih plinova. Porez na rabljene automobile dodatno ovisi i o postotku pada vrijednosti konkretnog modela na hrvatskom tržištu.
2. Istraži dostupne modele vozila
Nakon što odrediš svoje potrebe, preostaje ti usporediti ih s dostupnim rabljenim automobilima. Uzmi u obzir snagu motora, prostor, potrošnju i vrstu goriva te druge, tebi važne stavke.
3. Izračunaj ukupne troškove
Nakon što prikupiš opće informacije o dostupnim rabljenim automobilima, vrijeme je da ih usporediš sa svojim budžetom.
Uzmi u obzir sve troškove vezane uz svog budućeg limenog ljubimca, a ne samo početne troškove kupnje. To podrazumijeva sljedeće:

Prvo i osnovno, tu su troškovi održavanja. Oni uključuju cijene servisa, zamjenskih dijelova, filtera i sličnih stavki. Naravno, troškovi ovise o modelu vozila – pa ako voziš skuplji automobil, vjerojatno ćeš više trošiti na održavanje.
Model tvojeg vozila, uz održavanje, utjecat će i na troškove goriva. Kako bi ih izračunao/la uzmi u obzir planiranu godišnju kilometražu te prosječnu potrošnju goriva odabranih modela.
Nemoj zaboraviti ni na troškove poreza. Njih u pravilu nećeš platiti samo pri kupnji vozila, već svake godine prilikom registracije. Jedini izuzetak su rabljeni automobili stariji od deset godina koji se ne oporezuju. Visina poreza ovisi o snazi motora i starosti automobila, a informacije o mogućim iznosima možeš saznati ovdje.
U izračun svakako trebaš uračunati i trošak auto osiguranja. Na njega će uz vrstu i snagu vozila, tvoju dob te povijest šteta, utjecati i pokrića koja budeš odabrao/la.
Moraš znati da nemaju sve osiguravajuće kuće jednake cijene. Usporedbom ponuda možeš značajno uštedjeti, a u tome ti mogu pomoći i naši agenti.

Uz osiguranje, tu su i troškovi registracije i tehničkog pregleda. Oni su u pravilu manji za polovne nego nove automobile, ali ovise o brojnim parametrima – uključujući vrstu vozila te vrstu i snagu motora.
Zbrojem svih navedenih stavki izračunat ćeš ukupne troškove svog polovnog automobila.
4. Odluči gdje ćeš kupiti rabljeni automobil
Rabljeni automobil, u pravilu, možeš kupiti od ovlaštenih zastupnika te privatnih prodavatelja.
Ovlašteni zastupnici su sigurnija opcija jer se moraju pridržavati određenih pravila i standarda prilikom prodaje. Primjerice, dužni su provjeriti tehničku ispravnost vozila prije nego ga ponude, a često pružaju i garanciju na polovne automobile.
Inače, rabljene automobile možeš pronaći u lokalnim autosalonima, agencijama za otkup i prodaju vozila te na internetskim oglasnicima kao što su AutoScout24, Njuškalo, eBay Motors i drugi.
Polovna vozila možeš i unijeti iz neke druge države, no pritom moraš zadovoljiti dodatne zakonske regulative. To ćeš, naravno, morati dodatno platiti. Koliko točno iznose troškovi možeš lako izračunati putem našeg kalkulatora za uvoz automobila.
5. Provjeri povijest automobila
Kako bi izbjegao/la prevare i nesvjesno kupilo/la ukraden, neovlašten ili problematičan rabljeni automobil, na vrijeme provjeri VIN.
VIN broj ili takozvana šasija, identifikacijski je broj vozila koji je dodijeljen svakom vozilu od strane proizvođača. Slično kao OIB za ljude, VIN služi za identifikaciju vozila. Putem njega možeš saznati informacije poput povijesti vozila, proizvođača, modela i godine proizvodnje.
Povijest automobila možeš provjeriti putem portala poput CARFAX-a ili CarVertical-a.
Tijekom pregleda vozila, obavezno provjeri podudara li ti se dobiveni VIN s onim na dokumentima ili automobilu. Broj se obično nalazi na motoru, vozačevim vratima i/ili kontrolnoj ploči.
6. Pregledaj rabljeni automobil
Prije no što doneseš konačnu odluku, moraš temeljito pregledati automobil. Rabljeni auto može imati skrivena oštećenja koja ti mogu promaknuti, pa je pametno da potražiš pomoć stručnjaka.
Odvezi automobil u servis kako bi potvrdio/la stvarnu kilometražu i stanje komponenti, ali i eventualno otkrio/la “prešućene” informacije o povijesti automobila. Takav pregled nije besplatan, no dugoročno će ti se isplatiti.
Naravno, prije nego to napraviš, samostalno pregledaj auto. Ne želiš platiti stručnjaka ako i sam/a vidiš da nešto očito nije u redu. Evo na što trebaš obratiti pažnju.
Pregledaj vozila izvana
Prvo kreni s pregledom vozila izvana. Ako je vozilo sudjelovalo u prometnoj nezgodi, vrlo vjerojatno ćeš prepoznati znakove oštećenja (čak i ako ti ih vlasnik ne spomene).
Obrati pozornost na boju vozila – razlike u nijansama mogu otkriti stare popravke ili prebojana oštećenja. Svježe nanesen lak, posebno ako prekriva samo jedan dio auta, često je znak pokušaja prikrivanja štete.

Provjeri primjećuješ li igdje znakove korozije (hrđe). Korozija omogućuje prodor vlage u unutrašnjost vozila te može oštetiti električne komponente, unutrašnjost, presvlake i druge materijale.
Također, dobro pregledaj stakla i provjeri jesu li mijenjana ili oštećena.
Naposljetku, dobro pregledaj cijelu karoseriju. Eventualna udubljenja mogu indicirati da je automobil sudjelovao u prometnoj nesreći.
Pregledaj unutrašnjost vozila
Nakon, vanjskog dijela vozila pregledaj i unutarnji.
Obrati pažnju na upravljačku ploču. Odnosno pale li se kontrolne lampice pri davanju kontakta. Ako da, to je znak da je električni sustav automobila ispravan.
Uvjeri se da su radni okretaji motora stabilni i da nema upaljenih lampica koje ukazuju na neispravnost.

Testiraj ispravnost električne opreme vozila, uključujući signalizaciju, električne podizače stakala, električne retrovizore te sustav za klimatizaciju.
Obrati pozornost i na istrošenost sjedala, upravljača, ručice mjenjača i drugih elemenata kako bi procijenio/la stanje i održavanje vozila.
Na kraju, kako bi dobio/la sliku o stvarnoj upotrebi vozila, provjeri kilometražu.
7. Pregledaj papire
Prije poduzimanja daljnjih koraka, svakako provjeri papire. Uvjeri se da je prodavatelj zaista vlasnik rabljenog automobila te da ima svu potrebnu dokumentaciju.
Zatraži od prodavača identifikacijsku ispravu i prateću dokumentaciju automobila na uvid. Kako bi se uvjerio/la da sve “štima”, usporedi OIB navedenog vlasnika te broj šasije na motoru i papirima.
Ako je moguće, neka ti prodavatelj priloži i račune osiguranja.
Uvjeri se da nema dugova
Ovo je stavka koju mnogi zaborave, no izuzetno je važna.
Naime, na automobilu može postojati zabilježba zbog nepodmirenog duga prijašnjeg vlasnika, a ona pritom uopće ne mora biti upisana u prometnu dozvolu.
Stoga prije kupnje osobno utvrdi da rabljeni automobil nema zabilježbi na sljedeći način:

Provjeri ima li na automobilu tereta upisanog u Finin Upisnik slanjem SMS-a s brojem šasije na broj 818058. Međutim, imaj na umu da Fina nema uvid u moguće ovrhe Porezne uprave pa ćeš ovako dobiti samo polovične informacije.
Kako bi dobio/la točne i kompletne informacije o stanju automobila, uputi se u obližnji MUP s vlasnikom i zatraži izvadak iz evidencije registriranih vozila.
8. Obavi probnu vožnju
Kad si pregledao/la vozilo i uvjerio/la se da su svi papiri u redu: vrijeme je za probnu vožnju.
Širom otvori oči i uši, stišaj radio i obrati pažnju na neuobičajene zvukove, neujednačeno kočenje, teško ili nestabilno okretanje upravljača i druge potencijalno zabrinjavajuće znakove. Ispitaj rad mjenjača i papučica te testiraj ponovno paljenje motora nakon rada.
9. Dogovori cijenu
Ako si zadovoljan/na sa svime na automobilu, čestitamo – vrijeme je da kupiš novog limenog ljubimca.
Većinu koraka si riješio/la, a sada ti preostaje dogovoriti konačnu cijenu s vlasnikom. Imaj na umu da te predlaganje preniske cijene može koštati željenog automobila, no ne trebaš pristajati niti na previsoke ponude.
Nakon što se dogovoriš cijenu, s prodavateljem iskomuniciraj i na koji ćeš način platiti. Hoće li to biti gotovinom, karticom ili uplatnicom najčešće ovisi o prodavatelju.
10. Potpiši kupoprodajni ugovor
Kad ste dogovorili cijenu, ti i prodavatelj morate potpisati kupoprodajni ugovor.

Kupoprodajnim ugovorom prodavatelj se obvezuje da će prenijeti vlasništvo vozila na tebe, a ti da ćeš to isto vozilo platiti.
11. Obavi prijenos vlasništva
Naposljetku ti preostaje prijenos vlasništva. Ako vozilo kupuješ preko preprodavača ili salona, oni će najčešće preuzeti obavezu da u tvoje ime obave prijenos vlasništva. S druge strane, ako vozilo kupuješ od fizičke osobe prijenos ćeš uglavnom morati obaviti sam/a.
Od dokumentacije će ti trebati:
- kupoprodajni ugovor
- prometna dozvola (ili dokaz o tehničkoj ispravnosti, ako je prometna istekla)
- dokaz o plaćenim propisanim obvezama
- osobna ili putovnica
Česta pitanja
Što je “dobra” kilometraža kad se radi o rabljenim automobilima?
Dobra kilometraža ovisi o više faktora, a posebice stanju i održavanju automobila. No, stručnjaci u pravilu preporučuju automobile s do 200.000 ukupno prijeđenih kilometara ili do 15.000 godišnje prijeđenih kilometara.
Što je važnije: starost rabljenog automobila ili kilometraža?
Oboje je podjednako važno, a ponajviše ovisi o tvojim željama.
Mlađi polovni automobil s većom kilometražom će imati naprednije značajke, dok će stariji modeli s manjom kilometražom vjerojatno biti manje istrošeni i jeftiniji. Idealno bi bilo pronaći balans između ova dva faktora.
Jesu li stariji automobili sigurniji od novih?
U pravilu su novi automobili ipak sigurniji od starijih zahvaljujući modernim sigurnosnim značajkama. Međutim, stariji automobili ponekad imaju čvršće konstrukcije pa sigurnost, stoga, ponajprije ovisi o modelu i stanju automobila, a ne njegovom godištu.
