Automatski mjenjač – sve što trebaš znati prije kupnje

Miris spaljenog kvačila, “trzanje” auta i nervozno trubljenje vozila iza tebe. Ako si barem jednom pokušao/la krenuti na uzbrdici, znaš o čemu pričamo. 

Zamisli sada da ti vožnja na uzbrdici ne stvara grč u želucu. Samo pustiš kočnicu, lagano dodaš gas i auto sve odradi sam. Bez stresa, kvačila i drame. Ako ti ovo zvuči dobro, automatik bi mogao biti pravi izbor za tebe.

U nastavku ćemo ti objasniti kako radi automatski mjenjač, koje su njegove prednosti i na što trebaš pripaziti prije kupnje.

Automatski mjenjač: Prednosti i mane novog omiljenog izbora vozača

Kako radi automatski mjenjač?

Automatski mjenjač je sustav u vozilu koji samostalno mijenja brzine bez potrebe za ručnim upravljanjem spojkom i mjenjačem. To znači da umjesto tri papučice, u vozilu imaš dvije – kočnicu i gas.

Automatski mjenjač umjesto tebe mijenja brzine, prilagođavajući se uvjetima vožnje i tempu automobila. Zbog toga su vožnje automatika često ugodnije i jednostavnije, posebice kod gradskih vožnji i čestih zaustavljanja.

Što znače oznake na automatskom mjenjaču?

Oznake na automatskom mjenjaču označavaju način vožnje. 

Razlikuju se ovisno o vozilu, pa nemoj paničariti ako ti oznake na novom automatiku odstupaju od starih.

Neke oznake su već zastarjele pa se takvi mjenjači više ne proizvode, a neke predstavljaju dodatne načine rada koje nema svako vozilo. Iako postoji niz varijacija, osnovne oznake su standard. Upoznajmo se prvo s njima.

Osnovne oznake: P, R, N, D

Oznaka P – označava Parking, odnosno način parkiranja. Imaj na umu da u ovaj mode ne ubacuješ kad krećeš s parkiranjem, već tek kad si se uparkirao/la.

P način rada zaključava mjenjač i sprječava kotrljanje automobila na nizbrdici. Koristi se u kombinaciji s ručnom kočnicom i to tako da se prvo aktivira ručna, a potom se mjenjač ubacuje u način rada P.

Oznaka R – označava Reverse, odnosno rikverc. 

Oznaka N – označava Neutral, odnosno neutralni način rada. U principu, ako si navikao/la na ručni mjenjač ovo je nešto kao ler pozicija. Koristan je ako stojiš na semaforu i ne želiš držati kočnicu ili ako želiš pogurati auto.

Oznaka D – označava Drive, odnosu vozni način rada. Ubacivanjem mjenjača u D način rada možeš normalno krenuti prema naprijed. Mjenjač potom samostalno bira i prebacuje željene brzine.

Oznake L, 1, 2, 3

Oznaka L – označava Low, odnosno najniži stupanj prijenosa. Može biti označena i s brojem 1 ili oznakom D1. 

Kad ubaciš u L način rada zaključavaš rad u prvoj brzini, odnosno na najnižem stupnju. Mjenjač u tom slučaju ne prebacuje automatski u višu brzinu (čak ni ako je motor na visokim okretajima). Ovaj način koristi se za kočenje motorom na nizbrdici, vožnju u teškim uvjetima poput snijega, blata i slično.

Oznaka 2, 3, 4 – označava ograničenje stupnja prijenosa brzine, odnosno maksimalnu brzinu u kojoj želiš voziti. Na primjer, ako ubaciš u način rada 2, tvoj motor izmjenjivat će prvu i drugu brzinu, ali neće prebaciti u treću. Isto vrijedi i za oznaku 3 i 4. Ovaj način rada koristi se pri posebnim uvjetima na cesti.

Oznake B, O/D

Oznaka B – označava Brake, odnosno kočenje motorom. Ovaj način rada možeš uključiti pri bilo kojoj brzini. Najčešće se koristi na dugim nizbrdicama kako bi se izbjegla opasnost od pregrijavanja kočnica.

Oznaka O/D ili O/D OFF – označava Overdrive i dijametralno je suprotna oznaci B. Ona omogućuje uključivanje najviše brzine čime spušta broj okretaja, smanjuje potrošnju goriva i vožnju čini tišom i ugodnijom. 

Oznake S, M

Oznaka S – označava Sport, odnosno sportski način rada. Sport mode maksimalno iskorištava potencijal tvog motora – koristi niže stupnjeve prijenosa za dinamičniju vožnju, dopušta više okretaje prije promjene brzine i učinkovitije kočenje motorom pri usporavanju.

Oznaka M – označava Manual, odnosno ručni način rada. Ako ga odabereš, samostalno biraš brzine – putem ručice mjenjača ili tipki na volanu, ovisno o modelu vozila.

Vrste automatskog mjenjača

Najčešće vrste automatskih mjenjača su:

  1. Automatski sekvencijski mjenjač
  2. Automatski mjenjač s pretvaračem
  3. ASG – automatski ručni mjenjač
  4. CVT – bezstupanjski automatski mjenjač
  5. DKG – automatizirani mjenjač s dvije spojke

Automatski sekvencijski mjenjač

Automatski sekvencijski mjenjač, ili “sekvencijalni” mjenjač kombinira prednosti automatskog i ručnog mjenjača. Stoga može biti pravi izbor ako želiš najbolje od oba svijeta. 

Za razliku od klasičnog automatskog mjenjača, automatskim sekvencijskim mjenjačem možeš odabrati željeni stupanj prijenosa pomoću ručice mjenjača ili tipki (najčešće označenih kao + i -).

Infografika automatskog mjenjača na kojoj su označene dodatne značajke mjenjača

Ne zahtijeva pritiskanje kvačila, omogućuje bržu promjenu brzine te nudi mogućnost potpuno automatskog načina rada. To znači da u bilo kojem trenutku možeš odabrati opciju koja ti odgovara.

Automatski mjenjač s pretvaračem

Automatski mjenjač s pretvaračem (poznat i kao automatski mjenjač s hidrauličnim pretvaračem momenta) je najčešći tip automatskog mjenjača. Omogućuje automatsko mijenjanje brzina bez potrebe za ručnim upravljanjem spojkom.

ASG – automatski ručni mjenjač

ASG svojom konstrukcijom sliči na manualni mjenjač, ali za razliku od njega ne zahtijeva ručno mijenjanje brzina. Brzine se mijenjaju automatski preko računalno upravljanih elemenata.

CVT – bezstupanjski automatski mjenjač

CVT je poseban jer nema klasične “brzine” kao ostali mjenjači. Umjesto da skače s prve na drugu brzinu, on se prilagođava i mijenja prijenos. Koristi sustav remena i lanca koji se mogu kontinuirano prilagođavati, pružajući glatko ubrzanje i optimiziranu potrošnju goriva.

DSG – automatizirani mjenjač s dvije spojke

DSG poznat kao i DKG koristi dvije spojke za prebacivanje između brzina. Jedna spojka upravlja neparnim (1., 3., 5., 7.), a druga parnim brzinama (2., 4., 6.). Ovaj sustav omogućuje da je uvijek u pripravnosti sljedeća brzina, što rezultira gotovo neprimjetnim i vrlo brzim promjenama.

Cijene automatika

Prije kupnje automatika, moraš znati da je on u pravilu skuplji od običnog automobila. 

Evo primjera kako se razlikuju cijene automobila s automatskim od onih s ručnim mjenjačem:

AutomobilAutomatski mjenjačRučni mjenjač
Volkswagen Golf VIII
85kW/116KS
31.679,81€28.421,75€
Škoda Kamiq Monte Carlo
85kW/115KS
25.443,33€23.284,23€
Renault Clio evolution
67kW/91KS
21.147,50€19.205,34€
Toyota Aygo X X-PLAY
53kW/72KS
18.585€17.325€

Prednosti i mane automatskog mjenjača

Sad kad već znaš što je automatski mjenjač, kako radi i koliko otprilike košta, vrijeme je da vidiš je li to stvarno za tebe. Da ti olakšamo odluku, pregledat ćemo dobre i loše strane ovog tipa mjenjača.

Prednosti automatskog mjenjača

Automatski mjenjač olakšava ubrzavanje i usporavanje vozila. Za razliku od ručnih mjenjača ne zahtijevaju kvačilo, pa umjesto tri papučice imaš samo dvije. Ovo je posebice dolazi do izražaja u “stani–kreni” vožnji u prometnim gužvama kad je prioritet glatko ubrzavanje i usporavanje.

Budući da te automatski mjenjač oslobađa potrebe za pritiskanjem kvačila i mijenjanjem brzina, on ti daje i dodatnu pogodnost – mogućnost da odmoriš stopala i ruke. To može biti izrazito korisno prilikom dugih putovanja gdje je jednostavna vožnja i smanjenje umora prioritet.

Mane automatskog mjenjača

Iako vožnja s automatskim mjenjačem često znači više udobnosti i manje stresa, postoje i neka ograničenja koja trebaš uzeti u obzir.

Za početak, automatskim mjenjač pruža manju razinu kontrole u usporedbi s ručnim mjenjačem. Kod ručnog mjenjača ti sam/a reguliraš brzine, pa samim time imaš i veću kontrolu nad vozilom.

Osim toga, automatski mjenjač ima složeniju konstrukciju od ručnog što ga čini sklonijim kvarovima

Kvar automatskog mjenjača jedan od najozbiljnijih problema koje možeš imati s vozilom, a zamjena može biti skupa.

No, treba istaknuti da su današnji modeli znatno napredniji. Danas se za izradu koriste visokokvalitetni materijali za produljenje trajnosti i smanjenje rizika od kvarenja, a kupci nerijetko dobivaju i dulje garancije. 

Naposljetku, tu je i cijena: automatici su u pravili i dalje skuplji od onih s ručnim mjenjačem, kako u početnoj kupnji tako i pri održavanju.

Automatski vs. ručni mjenjač

Moguće da se još uvijek dvoumiš koji mjenjač odabrati. Evo kratkog pregleda karakteristika koji bi mogao riješiti tvoju nedoumicu:

KriterijAutomatski mjenjačRučni mjenjač
Jednostavnost vožnjeVrlo jednostavan, nema potrebe za kvačilom i ručnim mijenjanjem brzinaZahtjeva pritiskanje kvačila i ručno mijenjanje brzina
UdobnostVeća udobnost, manje stresa u gradskim gužvamaMože biti zahtjevnije u gužvama, posebice na uzbrdicama
KontrolaManja kontrola nad odabirom brzinePotpuna kontrola nad odabirom brzine
Troškovi kupnjeObično skupljiObično povoljniji
Troškovi održavanjaObično skuplji zbog složenijeg sustavaObično povoljniji zbog jednostavnijeg sustava
Pogodnost za početnikeVrlo pogodanMože biti izazovan za nove vozače

Za koga je automatski mjenjač pravi izbor?

Ako ti je važna udobnost, manje stresa i jednostavnija vožnja – automatik bi ti mogao savršeno odgovarati. Super je izbor i za početnike, starije vozače ili jednostavno one koji ne žele razmišljati o kvačilu i položajima mjenjača.

S druge strane, ako voliš osjećaj kontrole, uživaš u “pravoj” vožnji i ne smeta ti stalno “šaltanje” brzina, možda će ti ručni mjenjač ipak više ležati.

Na kraju dana, sve se svodi na to kakav si vozač, koje preferencije imaš i što ti najviše odgovara na cesti.

Vožnja automatika – osnove

Ako si se odlučio/la na automatik, vjerojatno će ti trebati neko vrijeme da se na njega navikneš. 

Prije no što ti objasnimo kako ga pravilno voziti, napominjemo: automatikom trebaš upravljati jednom nogom

Iako ti se možda čini kao logičan korak, moramo ga spomenuti. Naime, na portalu Index.hr objavljena je situacija gdje je jedna gospođa automatik vozila – s obje noge.

Isječak iz Index.hr medijskog članka o iskustvu vožnje automatika
Izvor: index.hr 

Osim što je neprirodan, ovakav način vožnje iznimno je opasan. Stiskanje papučice gasa s desnom, a kočnice lijevom nogom, pruža manju kontrolu i povećava mogućnost nastanka prometnih nezgoda.

Kako pokrenuti automatik?

Sad kad smo razjasnili osnove, evo kako možeš pokrenuti svoj novi automobil. Dakle, kad sjedneš u vozilo, prvo desnom nogom stisni kočnicu (lijeva papučica). Potom okreni ključ ili pritisni tipku za pokretanje vozila.

Dok ti je noga još uvijek na kočnici, mjenjač ubaci u D (Drive) ili R (Reverse). Otpusti ručnu i lagano podiži nogu s kočnice. Tvoje vozilo trebalo bi lagano krenuti. Brzinu vozila povećaj laganim stiskanjem papučice gasa (desna papučica).

Kako zaustaviti automatik?

Zaustavljanje automatika još je jednostavnije od njegovog pokretanja. Smanjenjem brzine vozila, mjenjač automatski snižava stupnjeve prijenosa. 

Kako bi potpuno zaustavio/la automobil jednostavno stisni kočnicu. Kad se vozilo zaustavi digni ručnu kočnicu, a ručicu mjenjača pomakni u položaj P. Na kraju isključi automobil.

Uštedi na osiguranju uz kompare.hr

Automatikom možeš uštediti živce, a kompare.hr platformom novce. Pronađi najpovoljniju opciju auto osiguranja za svog novog automatiziranog limenog ljubimca. Brzo, jednostavno i potpuno besplatno.

Ugovori na kompare.hr
Imamo najbolju cijenu auto osiguranja
Bruno Fabo

Bruno Fabo

Voditelj prodaje auto osiguranja

Bruno je voditelj odjela prodaje osiguranja, gdje uspješno balansira između operativne suradnje s poslovnim partnerima i stvaranja dinamične atmosfere u timu. S više od 10 godina iskustva pravi je veteran u svijetu komparatora. Auto osiguranje ima u malom prstu, pa nije čudno što je naš “joker zovi” za sva pitanja.

Bruno je voditelj odjela prodaje osiguranja, gdje uspješno balansira između operativne suradnje s poslovnim partnerima i stvaranja dinamične atmosfere u timu. S više od 10 godina iskustva pravi je veteran u svijetu komparatora. Auto osiguranje ima u malom prstu, pa nije čudno što je naš “joker zovi” za sva pitanja.

tracking pixel