Telemedicina u Hrvatskoj: konzultiraj liječnika na daljinu

Telemedicina može biti izvrsno rješenje za sve koji ne mogu posjetiti liječnika specijalista uživo ili im je to otežano. Svoju je korisnost posebno pokazala tijekom pandemije COVID-a 19, no znaš li da na nju pravo imaš i u redovnim okolnostima? 

Odnosno, nisu potrebni izvanredni uvjeti niti ti moraš zadovoljavati neke posebne kriterije da bi imao/la pravo na telemedicinu. Dovoljno je da si osiguran/a obveznim zdravstvenim osiguranjem, iako je svakako korisno imati i dopunsko te dodatno osiguranje.

Što je telemedicina? 

Telemedicinu u Hrvatskoj definira Zakon o zdravstvenoj zaštiti:

(čl. 38., st. 1.) Telemedicina je dio zdravstvene djelatnosti koja se obavlja pružanjem zdravstvenih usluga na daljinu, uporabom informacijsko-komunikacijskih tehnologija, u slučajevima kada se zdravstveni radnik i pacijent ili dva zdravstvena radnika ne nalaze na istoj lokaciji.

Dakle, telemedicina podrazumijeva pružanje zdravstvenih usluga putem npr. mobitela, računala i slične tehnologije. Liječnik s pacijentom može razmjenjivati poruke, obaviti video poziv ili na treći način ostvariti komunikaciju, no za neke usluge čak nije niti nužno da jedan s drugim izravno komuniciraju.

Konkretnije, telemedicina obuhvaća sljedeće usluge: 

  • medicinski nadzor 
  • konzultativne zdravstvene usluge
  • preventivnu djelatnost u zdravstvu
  • dijagnostičke i terapijske postupke (DTP-ovi)

Recimo, za uslugu nadzora, nije nužno da pacijent i liječnik budu u komunikaciji.

Ove usluge pacijentu pruža telekonzultant — odnosno, “doktor medicine specijalist koji pruža telemedicinsku uslugu” (Pravilnik o uvjetima, organizaciji i načinu obavljanja telemedicine). 

Telemedicina u praksi u Hrvatskoj

Svatko tko je osiguran obveznim zdravstvenim osiguranjem u Hrvatskoj ima pravo na zakonski definirane usluge telemedicine. One su dostupne u ustanovama koje određuje i u mrežu telemedicinskih centara dodaje Ministarstvo zdravstva. Popis ovih centara je dostupan ovdje, uz proširenja ovdje i ovdje.

No, svakako se isplati uz obvezno imati ugovoreno i dopunsko, a ponekad i dodatno zdravstveno osiguranje.

Dopunsko osiguranje je važno jer pokriva troškove participacije, a ponekad može i proširiti opseg telemedicinskih usluga na koje imamo pravo. Na primjer, neki osiguravatelji korisnicima u sklopu police omogućavaju da bilo kad u danu kontaktiraju liječnika putem SMS-a ili aplikacije za razmjenu poruka. 

Dodatno osiguranje ima drugu ulogu – prvenstveno dati nam jeftiniji pristup privatnim ustanovama – no, i u sklopu ovog osiguranja, neki osiguravatelji nude usluge telemedicine. 

Opcija ima više. Možemo ti pomoći pronaći pravu za sebe! 

100% BESPLATNO
Ugovori zdravstveno osiguranje po svojoj mjeri

Dakle, da rezimiramo: 

  • Usluge telemedicine koje pruža ustanova iz mreže telemedicinskih centara većinski pokriva HZZO 
  • Ako nemaš dopunsko osiguranje, za te usluge ćeš sam/a ipak morati snositi dio troškova, odnosno tzv. troškove participacije
  • Neki osiguravatelji imaju dodatne usluge telemedicine u sklopu svojih polica dodatnog i dopunskog osiguranja

U nastavku ćemo ti pokazati kako telemedicina funkcionira u praksi isključivo sa ustanovama u mreži telemedicinskih centara. Već spomenute posebne usluge pojedinih osiguravatelja mogu se više ili manje razlikovati. 

1) Naručivanje

Za uslugu telemedicine je, kao i za svaku uslugu liječnika specijalista o trošku HZZO-a, potrebna uputnica liječnika primarne zdravstvene zaštite. Dakle, liječnik nam ju prvo mora izdati.

Potom trebamo kontaktirati ustanovu u kojoj se nalazi telemedicinski pristupni centar na koji smo upućeni i dogovoriti termin. Liječnik to može učiniti i za nas.

2) Pružanje usluge

Nakon toga slijedi termin na kojem će nam liječnik specijalist pružiti telemedicinsku uslugu. Kao što smo već rekli, to može podrazumijevati medicinski nadzor, konzultacije, preventivnu djelatnost te dijagnostičke i terapijske postupke (DTP-ove).

Pritom liječnik primarne zdravstvene zaštite, ako je prisutan, na pacijentu može primijeniti jednostavne invazivne DTP-ove na temelju uputa i pod nadzorom specijalista. 

3) Plaćanje usluge

Veći dio troškova telemedicinskih usluga pokriven je obveznim zdravstvenim osiguranjem. No, jedan dio, tzv. participaciju u troškovima zdravstvene zaštite, snosi sam pacijent.  

Ako imaš ugovoreno dopunsko osiguranje, ono ti može pokrivati troškove ove participacije. U suprotnom ih pokrivaš sam/a i plaćaš nakon izvršene usluge.

4) Nakon pružene usluge

Nakon pružanja usluge, specijalist mora liječniku primarne zdravstvene zaštite u pisanom obliku dostaviti upute i nalaze koje izda telemedicinskim putem. Za to ima i određen rok, koji ovisi o specifičnim okolnostima pružene usluge. 

Na primjer, ako je usluga pružena tijekom radnog vremena telemedicinskog centra s izravnom interakcijom sudionika, tad specijalist ima rok od svega 30 minuta nakon pružene usluge za izdavanje navedene dokumentacije.

Ugovori dopunsko za manje troškove telemedicinskih usluga

Sve u svemu, telemedicina može znatno olakšati i ubrzati dolazak do prijeko potrebne zdravstvene usluge. Učini si ju još dostupnijom uz dopunsko zdravstveno osiguranje koje tvoje troškove svodi na minimum!

Ugovori na kompare.hr
Imamo najbolje cijene dopunskog osiguranja