Prazan akumulator: Upute za paljenje auta na kleme i guranje

Okrenuo/la si ključ i čuo se samo klik. Tvoj automobil ne želi upaliti. 

Razlog? Vrlo često je u pitanju prazan akumulator. Do pražnjenja može doći uslijed niza razloga – dugog stajanja, hladnog vremena, nenamjerno uključenih trošila, kvara… 

Prije nego kreneš paničariti, postoje dvije metode koje ti bar privremeno mogu pomoći: paljenje automobila na kleme i guranje. Donosimo ti upute za oboje ovdje, ali prvo utvrdimo radi li se u tvom slučaju zaista o praznom akumulatoru.

guranje-auta

Prvo provjeri je li problem zaista prazan akumulator! Ovo su simptomi

Glavni simptom praznog akumulatora je, naravno, nemogućnost ili vrlo teško paljenje motora. Lampice se pritom na autu često samo nakratko upale, a zatim ugase. 

No, ovisno o stupnju ispražnjenosti akumulatora, mogu se javiti i neki drugi simptomi:

Stanje akumulatoraSimptomi
Potpuno neispravan ili prazan akumulatorDaljinski ključ ne otključava voziloNije moguće pokrenuti trošila u voziluMotor se ne pali
Akumulator ispražnjen ispod razine optimalnog napona 
(korištenje može dovesti do oštećenja)
Daljinski ključ može otključati vozilo, ali uz puno napora (možda je potrebno otključati mehanički)Elementi kontrolne ploče ne rade ispravnoMotor se ne pali ili se iznimno teško pali
Akumulator ispražnjen do razine optimalnog napona 
(do najniže razine koju proizvođač smatra sigurnom za korištenje bez oštećenja ćelija)
Daljinski ključ otključava voziloMoguće je pokrenuti neka trošilaMotor se ne pali ili se prilikom paljenja čuju kratki, oštri zvukovi

U sva je tri slučajeva najbolje odmah prestati s pokušajima paljenja motora na uobičajen način i, umjesto toga, pokušati upaliti auto na kleme ili guranje. Posebno je opasan treći slučaj, kod kojeg je akumulator ispražnjen ispod razine napona koja je sigurna za korištenje. U tom scenariju vrlo lako može doći do daljnjih, skupih oštećenja na elektronici ako nastaviš s pokušajima paljenja.

Kako upaliti auto s praznim akumulatorom? 

Ponudit ćemo ti dvije opcije: paljenje auta na kleme, i paljenje auta na guranje. Kleme bi ti trebale biti prva opcija jer su sigurnije i za tebe i za tvoj automobil, a k tome i znatno učinkovitija metoda. Ipak, ako to ne upali, možeš prijeći na plan B, odnosno guranje.

Plan C je, naravno, pozvati mehaničara ili asistenciju na cesti.

Plan A: Paljenje auta na kleme

  • Preduvjeti: drugo vozilo s punim akumulatorom, starter kablovi (“kleme”)

Paljenje auta na kleme podrazumijeva spajanje na drugo, ispravno vozilo i trenutačnu opskrbu praznog akumulatora strujom. Iako ova metoda može momentalno pokrenuti automobil s ispražnjenim akumulatorom, taj učinak će biti kratkotrajan. Funkcionalnost akumulatora će biti samo privremena jer ga ova metoda zapravo neće napuniti. Za punjenje je potrebno neko vrijeme voziti automobil.

Zato nakon inicijalnog paljenja preporučujemo vožnju od bar 30-ak minuta.

Moguće je i da će akumulator ipak zahtijevati popravak ili zamjenu čak i ako privremeno proradi.

1. Pripremi oba vozila

Prvo pripremi oba vozila za spajanje. 

  • Parkiraj vozila jedno nasuprot drugome tako da se “gledaju” prednjim krajevima. Ne smiju se dodirivati pa ih smjesti na sigurnu udaljenost jedno od drugog.
  • Ugasi ne samo vozila već i sve električne potrošače, uključujući i one na automobilu s praznim akumulatorom.
  • Kablove razdvoji i izravnaj. 
  • Podigni haube oba automobila. 

2. Spoji crveni kabel (+)

Prvo se uvijek spaja crveni kabel i to na prazan akumulator. 

  • Pričvrsti crveni kabel na pozitivan terminal praznog akumulatora. Taj terminal je označen znakom + i veći je od negativnog. 
  • Drugi kraj crvenog kabla spoji na napunjeni akumulator na isti način, dakle opet na pozitivan (+) terminal.

Sad svaki kraja kabla treba biti pričvršćen na pozitivan terminal jednog akumulatora.

3. Spoji crni kabel (-) 

S crnim (negativnim) kablom stvar je obrnuta. Prvo ga spajamo na ispravan akumulator.

  • Crni kabel stavi na negativni terminal (-) ispravnog akumulatora. 
  • Drugi kraj crnog kabla pričvrsti na slobodni metalni dio motora ili šasije ili drugo mjesto koje je za uzemljenje predvidio proizvođač automobila. Savjetujemo da za točne informacije pročitaš upute proizvođača – možeš ih pronaći i online ako ih trenutačno nemaš kod sebe.

Neki setovi starter kablova umjesto crnih sadržavaju plave kablove. Radi se o istom tipu, odnosno plavi kablovi kao i crni idu na negativne polove.

Prije prelaska na idući korak, obavezno osiguraj da se crni i crveni kablovi ne dodiruju. Ako je potrebno, izravnaj ih i razdvoji.

4. Upali ispravno vozilo

Krenimo s pripremama za pokušaj paljenja neispravnog vozila. Za to je prvo potrebno upaliti ispravno vozilo: 

  • Pokreni motor na automobilu donatoru. 
  • Ostavi ga upaljenim minutu-dvije. 
  • Možeš dodati i lagani gas.

5. Upali neispravan automobil 

Slijedi trenutak istine: 

  • Pokušaj upaliti automobil kojem se ispraznio akumulator. 
  • Ako se automobil upalio, ostavi oba vozila u pogonu još nekoliko minuta.
  • Ako se automobil nije upalio, pokušaj ga upaliti još par puta nakon nekoliko minuta. No, nemoj pretjerivati jer bi daljnji pokušaji mogli oštetiti vozilo. U ovom slučaju je najbolje pozvati stručnu pomoć.

6. Ukloni kablove obrnutim redoslijedom (-, +)

Kablove obavezno skini redoslijedom obrnutim od stavljanja:

  • Prvo ukloni crni (-) kabel s primatelja.
  • Zatim ukloni drugi kraj crnog kabla s donatora. 
  • Ukloni crveni (+) kabel s donatora. 
  • Zatim ukloni drugi kraj crvenog kabla s primatelja. 

Automobil primatelj bi zatim bilo dobro neko vrijeme voziti kako bi se akumulator napunio. Kao što smo već spomenuli, savjetujemo bar 30-ak minuta vožnje.

Plan B: Paljenje auta na guranje

Ako paljenje na kleme ne upali ili jednostavno nije moguće – na primjer, jer nemaš drugo vozilo ili kablove uz sebe – automobil možeš pokušati upaliti na guranje. 

Ovu bi opciju ipak trebalo izbjegavati jer lako možeš ozlijediti sebe, druge te, kako kažu neki izvori, čak i svoj auto. Također, paljenje novijih auta na guranje je znatno teže zbog modernih sigurnosnih značajki na mnogim vozilima.

Da skratimo, auto pokušavaj upaliti na guranje samo ako zaista nemaš drugu opciju. Svakako izbjegavaj to raditi sam/a. Ako nema nikog s tobom, zamoli prolaznike za pomoć ili iskoristi uslugu asistencije na cesti, ako si ju prethodno ugovorio/la.

Auto je guranjem najlakše pokrenuti na nizbrdici, no može se postići i na ravnoj cesti. Evo kako to učiniti: 

  • Daj kontakt.
  • Spusti ručnu.
  • Mjenjač stavi u drugu brzinu.
  • Pritisni kvačilo. 
  • Kad automobil dobije na brzini (momentum), lagano pusti pedalu kvačila i postepeno dodaj gas.
💡 U oba slučaja – paljenje kablovima i na guranje – automobil bi trebao krenuti. Možeš nastaviti svoj put, ali preporučeno – do najbližeg servisa u kojem ćeš ustanoviti eventualan kvar.

Prazan akumulator – punjenje

Punjenje akumulatora pomoću specijaliziranih punjača je svakako dobra ideja tijekom hladnih zimskih uvjeta te kad automobil manje koristimo. Dugo stajanje na parkingu može biti pogubno za akumulator, a pritom kraće gradske vožnje najčešće neće pomoći. One obično nisu dovoljne kako bi se akumulator dovoljno napunio, pa na njih nemoj previše računati. 

U ovom slučaju, dakle, treba razmisliti o punjenju akumulatora specijaliziranim punjačima.

Punjači akumulatora

Postoje klasični (analogni) i elektronički (digitalni) punjači akumulatora. Elektronički su danas daleko popularniji zbog jednostavnosti korištenja; često ti dopuštaju odabrati vrstu akumulatora koji puniš, sami se isključuju kad je akumulator napunjen, a mogu se spajati i na akumulator koji je još u vozilu.

Klasični, odnosno analogni punjači, se ne isključuju sami niti ti dopuštaju podešavati jačinu struje, što ih čini nešto težima za korištenje. Stoga ih ne bismo preporučili amaterima – pogotovo onima koji nisu spremni dobro pročitati upute i pratiti punjač budnim okom. 🙂

Digitalni i analogni punjač akumulatora

Prazan akumulator – punjenje, korak po korak

Tijekom punjenja, treba paziti da se akumulator ne pregrije jer mu to skraćuje životni vijek. Upravo je zato potrebno dobro kontrolirati jačinu struje i držati se nižih vrijednosti–ako je to moguće–i paziti da akumulator ne puniš predugo. Najbolje bi bilo držati se voltaže od oko 1/10 punog kapaciteta akumulatora.

Kao što smo već rekli, električni/pametni punjač možeš spojiti direktno na akumulator u vozilu. S klasičnim punjačem ćeš, pak, akumulator ipak prvo morati izvaditi iz vozila.

Elektronički punjač priključen na akumulator u vozilu

Sam postupak punjenja je vrlo sličan paljenju auta na kleme. Osim ako je uputama proizvođača određeno drukčije, on će izgledati ovako:

  1. Postavi štipaljke na akumulator; crvena ide na crveni (pozitivni) terminal, a crna na crni (negativni).
  2. Spoji punjač na struju.
  3. Ako koristiš električni punjač, podesi opcije punjenja: koji tip vozila puniš, koja je voltaža potrebna…
  4. Ostavi akumulator da se puni. Električni punjači će se sami isključiti, dok ćeš klasične morati isključiti sam/a. Znat ćeš da je klasični punjač gotov s punjenjem kad voltaža padne na oko minimuma (npr. 2V). Također, s klasičnim punjačem budi puno oprezniji/a i prati što se događa za cijelo vrijeme punjenja.

Prije prve vožnje, najbolje bi bilo provjeriti je li ti se akumulator doista napunio i koliko. To možeš brzo učiniti pomoću specijaliziranih testera akumulatora.akumulatora.

tester akumulatora

Uštedi na drugim kvarovima uz dobro kasko osiguranje!

Dobra polica kasko osiguranja može te zaštititi od raznih rizika, poput loma stakla, poplave i sličnog. Naš tim će ti pomoći da se od njih osiguraš po najpovoljnijoj cijeni.

Za tebe besplatno uspoređujemo ponude osiguravatelja, savjetujemo te i pomažemo ti dešifrirati zbunjujuće ugovore. Zatraži svoje besplatne ponude ovdje!

Ugovori na kompare.hr
Imamo najbolju cijenu kasko osiguranja