Europsko izvješće o nesreći: Što je i kako ga ispuniti?
Objavljeno
Prometne nesreće su jedno od najstresnijih iskustava koje možemo doživjeti, a postaju još neugodnije ako ne znamo kako se ponašati i što napraviti. Tad kreće dodatna neizvjesnost i panika.
Zato, bilo da si upravo u ovoj situaciji ili se za nju (mudro) pripremaš, ključno je znati koje korake poduzeti. Jedan od prvih je svakako ispunjavanje Europskog izvješća o nesreći. U nastavku ti donosimo kad i kako ga ispuniti te što napraviti ako ga nemaš ili ne želiš potpisati.
Europsko izvješće služi bržem rješavanju odštetnih zahtjeva. Koriste ga osiguravajuća društva kako bi brže utvrdila okolnosti prometne nesreće i brže isplatila štetu oštećenicima.
“Uredno ispunjeno Europsko izvješće o nesreći može se koristiti kao odštetni zahtjev po osnovi osiguranja od automobilske odgovornosti, odnosno kao izjava o okolnostima načina nastanka štetnog događaja.”
Ono čemu Europsko izvješće o nesreći ne služi jestpriznanje krivnje. Kao što ćemo vidjeti, u izvješću čak postoji predviđeno mjesto na koje ti ili drugi sudionici možete upisati svoje primjedbe i izraziti eventualna neslaganja. U slučaju većih neslaganja, ipak se preporučuje da pozoveš policiju na očevid.
Što sadrži Europsko izvješće o prometnoj nesreći?
Europsko izvješće sadrži osnovne podatke potrebne za utvrđivanje okolnosti nesreće, identifikaciju vozila i vozača i kasnije rješavanje odštetnih zahtjeva:
Osnovni podaci o mjestu i vremenu nesreće
Podaci o vozačima i vozilima uključenima u nesreću
Podaci o osiguranju svakog vozila
Podaci o svjedocima/očevicima
Opis i skica nesreće
Potpisi sudionika
Gdje kupiti Europsko izvješće o nesreći?
Europsko izvješće o nesreći ne možeš kupiti. Umjesto toga, tvoje osiguravajuće društvo ti ga je, prema već spomenutom zakonu, dužno učiniti dostupnim uz policu osiguranja od automobilske odgovornosti.
Ti si, s druge strane, dužan/a imati to izvješće uz sebe tijekom vožnje te ga ovlaštena osoba (npr. policajac) može u bilo kojem trenutku zatražiti na uvid.
Kada ispuniti Europsko izvješće?
Europsko izvješće trebaš ispuniti u slučaju prometne nesreće samo s materijalnom štetom – odnosno, kad u prometnoj nesreći nije bilo ozlijeđenih ili poginulih, već samo oštećenih vozila ili drugih stvari. Tad ne moraš zvati policiju, ali trebaš razmijeniti podatke s drugim sudionicima i/ili vlasnicima oštećenih stvari, bilo to vozilo ili nešto drugo.
Europsko izvješće možeš koristiti i za potrebe naplate odkasko osiguranjakad u nesreći nije sudjelovalo drugo vozilo ili sudionik, već:
si sam/a prouzročila nesreću s materijalnom štetom (npr. zabivši se u stup)
u slučaju krađe, požara i drugih sličnih situacija u kojima nema drugog ‘krivca’.
Ako si, pak, sudjelovao/la u prometnoj nesreći u kojoj je netko ozlijeđen ili izgubio život, tad nije potrebno ispunjavati Europsko izvješće, ali je potrebno pozvati policiju.
Kako ispuniti Europsko izvješće?
Europsko izvješće moraš popunjavati kemijskom olovkom. Nije važno tko ga ispunjava ili čiji se primjerak ispunjava jer izvješće ionako potpisuju svi sudionici.
Točke 1.-5. sadrže osnovne informacije o prometnoj nesreći. Treba ih ispuniti kratkim podacima o šteti, datumu i mjestu nesreće i očevicima tj. svjedocima.
4. Šteta na stvarima – na drugim vozilima ili na drugim stvarima
5. Očevici – imena, adrese i telefonski brojevi; posebno je važno popuniti ovo polje ako se vozači vozila ne slažu oko nekih okolnosti prometne nesreće
Točke 6.-11. i 14. sadrže informacije o vozilima koja su sudjelovala u nesreći, tj. vozilima A i B. Ako je u nesreći sudjelovalo više vozila, potrebno je koristiti više Europskih izvješća.
Jedno Europsko izvješće = 2 vozila!
Dakle, ako su u nesreći sudjelovala npr. 3 vozila, tad se popunjavaju dva Europska izvješća.
6. Prepiši podatke o osiguraniku ili ugovaratelju osiguranja iz isprava o osiguranju (polica osiguranja ili zelena karta).
7. Prepiši podatke o vozilu (marka, tip vozila, registracijska oznaka i država registracije) iz prometne dozvole. Potrebno je zapisati i podatke o prikolici ako ju sudionik ili sudionici imaju.
8. Prepiši podatke iz isprava o osiguranju – naziv osiguravajućeg društva, broj police i/ili zelene karte, datume važenja…
9. Prepiši osobne podatke vozača vozila iz vozačke dozvole — prezime, ime, datum rođenja, adresa, država, telefon, broj vozačke dozvole, kategoriju vozačke dozvole…
10. Označi mjesto prvotnog udara na vozilu.
11. Opiši sva vidljiva oštećenja na vozilu.
14. Navedi vlastitu primjedbu, ako ju imaš. Ovdje možeš dodati komentare za koje misliš da su bitni, npr. opisati uzrok nesreće. Nije nužno da se oko ovih detalja ti i drugi sudionici slažete. Dapače, ovdje trebaš spomenuti i detalje oko kojih se izričito ne slažete, a želiš da ‘uđu u zapisnik’. Točke 12. i 13. sadrže informacije o okolnostima prometne nesreće.
12. Križićem označi sve okolnosti koje opisuju nesreću. Kućice postoje s obje strane, kako bi se znalo odnosi li se okolnost na vozilo A ili B, pa pazi gdje stavljaš križiće. Na kraju zbroji križiće i upiši konačan broj u zadnju kućicu, za svako vozilo zasebno.
13. Skiciraj prometnu nesreću, tj., točnije, okolnosti u trenutku sudara. Nacrtaj vozila, ulicu, prometne trakove i znakove. Označi naziv ulice i smjer kretanja vozila strelicom. Posebno pripazi na to kako crtaš položaj vozila u trenutku sudara.
Točka 15. je točka kojom zaključujemo posao. Tu se nalaze predviđena polja za potpis vozača.
Unutar dokumenta ćeš vidjeti dva primjerka izvješća. Jedan ostaje tebi, a drugi drugom sudioniku nesreće. Ni u kom slučaju nemoj ništa mijenjati na prednjoj strani Europskog izvješća te ga čim prije predaj nadležnom osiguratelju.
Je li ispunjavanje Europskog izvješća obvezno?
Prema Zakonu o sigurnosti na cestama, članak 176., u Hrvatskoj nismo obvezni ispuniti Europsko izvješće. No, ako ga ne ispunimo, moramo razmijeniti osobne podatke i podatke o vozilima s drugim sudionicima na drugi način (ako se radi o nesreći s materijalnom štetom) ili pozvati policiju (ako u nesreći ima ozlijeđenih ili poginulih).
Kada ipak trebaš pozvati policiju?
Iako nisi dužan/a zvati policiju u slučaju nesreće sa samo materijalnom štetom, ipak se preporučuje da to napraviš u sljedećim situacijama:
u slučaju sudara s neregistriranim vozilom
u slučaju sudara s vozilom stranih registracija
ako ti sudionik odbija dati svoje podatke
ako sudionik i ti imate bitno različita mišljenja o nesreći
ako drugi sudionik napusti mjesto nesreće bez da ti je dao podatke
ako drugi sudionik vozi bez vozačke dozvole
ako je drugi sudionik alkoholiziran
Također, najbolje je pozvati policiju u svim drugim situacijama kada imaš poteškoća s popunjavanjem Europskog izvješća ili suradnjom s drugim sudionicima.
Što ako nemam Europsko izvješće ili ga ne želim popuniti?
Već smo rekli da Europsko izvješće trebaš uvijek imati uz sebe tijekom vožnje. Ali, ako se iz bilo kojeg razloga dogodi da ga nemaš ili ga ti ili drugi sudionik ne želite popuniti, tad biste trebali razmijeniti sljedeće podatke:
datum i mjesto nesreće
detalji o eventualnoj materijalnoj šteti i svjedocima (provjeri imaš li i njihove podatke za kontakt)
podaci za kontakt drugog vozača (ime, adresa, broj telefona)
podaci o osiguravajućem društvu drugog vozača (uključujući broj police)
informacije o vozilu drugog vozača (broj registracijskih pločica, država registracije, proizvođač, model te iste podatke za prikolicu, ako postoji)
podaci za kontakt policijske uprave kojoj je nesreća prijavljena
okolnosti nesreće
To možete učiniti i na običnom komadu papira, u bilješkama na mobitelu i sl.
A kako to zapravo funkcionira u praksi?
Naš Zakon i preporuke MUP-a opisuju idealnu situaciju: sudarili smo se, zajednički ispunili Europsko izvješće, krivac je pošteno priznao krivnju i lako ćemo se naplatiti od osiguranja. Nažalost, stvari rijetko tako glatko funkcioniraju u praksi.
Govore nam to primjeri onih koji su uredno popunili Europsko izvješće, čak priložili fotografije nesreće, ali su na kraju bili odbijeni zbog nedostatka policijskog izvješća i/ili nepojavljivanja druge strane na procjeni nesreće.
Ni u tom slučaju, međutim, nije sve izgubljeno – na odluku se možeš žaliti direktno osiguravajućem društvu ili HANFA-i, ili pak pokrenuti postupak medijacije.
No, ipak bi bilo bolje uopće izbjeći situaciju u kojoj moraš prolaziti peripetije da bi se naplatio/la. Stoga je generalni savjet ipak pozvati policiju, ali i priložiti dobre fotografije nesreće uz Europsko izvješće.
Fotografije bi trebale biti snimljene i iz male i iz veće udaljenosti, kako bi se jasno vidjela oštećenja na vozilima, ali i okolni dokazi (npr. tragovi kočenja, krhotine), cestovni trakovi, znakovi i slično. Ako je važno, trebalo bi fotografirati i bilo što što može ukazati na vremenske uvjete za vrijeme nesreće.
Naposljetku, najviše radi sebe, usnimi i dokumente i broj registracije drugog vozača.
Ne zaboravi na najbitnije: osiguranje!
Nađeš li se u prometnoj nesreći, najvažnije je da su svi više manje zdravi i neozlijeđeni – ali, nakon toga, najvažnije je imati osiguranje. Pritom obvezno osiguranje pokriva samo štetu na tuđim vozilima ili stvarima, a jedino kasko osiguranje pokriva i štetu na stvarima u tvom vlasništvu.
Ugovori i jedno i drugo po najpovoljnijim uvjetima uz naše posrednike.
Za tebe besplatno prikupljamo i analiziramo ponude više osiguratelja te ti pomažemo odabrati najbolju policu. Ispuni naš upitnik za osiguranje danas ili nas odmah kontaktiraj na 01 555 0666.