Putujemo na more!

Jeste li već isplanirali nadolazeći produženi vikend? Do njega nas dijeli samo tjedan dana. Uputite li se iz unutrašnjosti na more, kojim ćete putem? Donosimo vam dva različita iskustva, te usporedbu njihovih prednosti i nedostataka.

Gužva, sudar i zastoj na autocesti, relacija Zagreb – Rab
‘Dogovor je bio da krećemo što ranije iz Zagreba, već poslijepodne odmah nakon posla. To je bila prva greška. U jednom trenutku nam se učinilo da su svi odlučili baš tada putovati’, pričaju naši sugovornici koji su prošle godine putovali na Rab.
‘ Do Karlovca smo zbog gužve na naplatnim kućicama i manjeg sudara kod Jastrebarskog putovali oko sat i 45 minuta, za što nam inače treba manje od sat vremena. Dalje nastavljamo prema izlazu Žuta lokva. Maksimalna brzina zbog gužve nam je do 110 km/h, vrućina je nesnosna i da bismo u kabini imali podnošljive uvjete, klima je neophodna. Nakon cijelog dana u uredu, odlučujemo se za osvježenje i stajemo na odmorištu kod Ogulina. Pijemo kavu, kupujemo grickalice i sladoled u marketu, na što trošimo nešto više od sto kuna. Nastavljamo dalje, misleći kako nas nešto više od pola sata dijeli od izlaza s autoceste. No, zastoj ispred Male kapele produljuje ovo vrijeme na 50-ak minuta. Izlazimo na Žutoj lokvi četiri sata nakon što smo krenuli iz Zagreba. Do trajekta je cesta OK, ima dosta prometa, ali vozimo normalno, uglavnom po propisima zbog serpentina prilikom spuštanja s Vratnika. Na trajekt stižemo nakon sat vremena vožnje i ukrcaj čekamo petnaestak minuta. Stižemo u apartman nešto prije ponoći i bacamo se u krevete, mrtvi umorni.’
Računica: pet sati za relaciju od 198 kilometara, Zagreb (Velesajam) – Jablanac (trajekt za Rab), potrošeno ukupno cca. 310 kuna (53 kn cestarina, 120 kn odmorište, cca. 140 kn diesel gorivo).

Jutarnje osvježenje na staroj cesti do Senja, relacija Zagreb – Rab
‘Inače bismo i mi krenuli poslijepodne odmah nakon posla, ali jedan od nas ima radno vrijeme do 20 sati, tako da smo odlučili krenuti idući dan rano ujutro, već oko 4 sata’, započinje priču naš drugi četverac. ‘Večer prije smo spakirali stvari, složili piknik košaru – domaće slance od lisnatog tijesta, kroasane, nešto narezaka, voće i sok. Kavu smo skuhali ujutro i stavili u termosicu. Tema putovanja je bila ‘povratak u sedamdesete’. Krenuli smo starom Karlovačkom, tu i tamo pokoji auto. Vozimo se i prepričavamo kako je to izgledalo nekad kad smo putovali sa starcima. U Karlovcu smo za otprilike sat vremena. Prolazimo grad i skrećemo prema Josipdolu i Senju. Stvarno, ne kaže se uzalud – upoznaj Hrvatsku da bi ju volio. Jutro je stvarno predivno, priroda super, cesta gotovo prazna. Stajemo kratko kod Donjeg Zvečaja (piš-pauza) i nastavljamo dalje. Malo prije Brinja ugledamo super mjesto i skrećemo s ceste, livada, šuma, idealno za doručak i malo rastezanja. Nakon cca. 45 minuta pauze nastavljamo dalje, stižemo do Jablanca brzo i ukrcavamo se na trajekt u 9 sati. Na odredištu smo oko 10 sati, taman za jutarnje kupanje…’
Računica: pet sati za relaciju od 203 kilometra, Zagreb (Špansko) – Jablanac (trajekt za Rab), potrošeno ukupno cca. 170 kuna (cca. 120 kn diesel gorivo, pedesetak kuna za doručak/piknik).

Kako zapravo putujemo?
Ponekad brže znači sporije, a duže znači brže i opuštenije. Naravno, naši scenariji mogli su biti sasvim drukčiji – da nije bilo gužve i sudara na autocesti, naš prvi četverac došao bi na odredište za otprilike tri sata i bez stajanja na odmorištu. Da je na staroj cesti bila gužva zbog kamiona ili sudara, naš drugi četverac vjerojatno ne bi toliko uživao u krajoliku i opuštenoj vožnji. Većina nas želi na put krenuti što prije i upravo zbog toga stvaraju se gužve. Prije nego odlučite kojim ćete putem, uvijek provjerite stanje na cestama, a sada proučite listu prednosti i nedostataka ove dvije relacije.
Autocestom – za i protiv
Prednost autoceste jest brzina, no to vrijedi samo u idealnim uvjetima. Ukoliko naiđete na gužvu na naplatnim kućicama, sudar, zastoj ili se zbog gužve vozi usporeno, onda autocesta gubi svoju prednost. Ostali nedostaci su: nemogućnost stajanja kad poželite (moramo stati isključivo na odmorištima a ne tamo gdje nam se svidi), viša cijena artikala u marketima i ugostiteljskim objektima na autocesti, gužva na WC-ima, više potrošenog goriva zbog brže vožnje i upotrebe klima uređaja, cijena cestarine (koja od 1. lipnja još više poskupljuje, osim ako ne koristite ENC uređaj).
Starom cestom – za i protiv
Takozvane ‘stare ceste’ često nisu baš u najboljem stanju, a putujete li kroz tjedan može vam se dogoditi i da vam neki kamion ili sporije vozilo uspori putovanje na nekoj dionici. Osim toga, brzina vožnje niža je nego na autocesti, što u normalnim uvjetima znači da vam do odredišta treba više vremena. No, prednosti su mnoge. Možete stati gdje i kad to poželite (putujete li s djecom ovo je naročito važno), cijene u lokalnim kafićima uz cestu su nešto niže nego uz autocestu, a puno prirodne hladovine idealno je okruženje za piknik. Potrošnja goriva je manja (vozite li umjereno i po propisima), nema troška cestarine. Dodatni bonus je uživanje u prirodnim krajolicima.
Savjet za kraj
Osim uštede na cestarini i gorivu, možete uštedjeti i na trošku smještaja na krajnjem odredištu. Možete li birati, razmislite je li nužno da na put krećete baš u petak ili subotu poslijepodne. Na odredište ćete stići u kasnim večernjim ili čak noćnim satima i platiti tu jednu noć. Možda je bolja i opuštenija opcija krenuti rano ujutro i uštedjeti na trošku smještaja za jednu noć. Kakva su vaša iskustva? Javite nam.