Što sve radimo za volanom?

  • Allianzov Centar za tehnologiju (AZT) o ometanju pažnje tijekom vožnje : usredotočenost na izgled
  • Više od 25 posto vozača tijekom vožnje bave se svojim izgledom, odjećom i njegom tijela
  • Jedan od pet vozača presvlači se tijekom vožnje

Prema posljednjima istraživanjima o automobilskim nesrećama Allianzovog Centra za tehnologiju (AZT), vozači tijekom vožnje često obavljaju razne aktivnosti kojima nije mjesto dok su za volanom, poput brijanja ili šminkanja.
AZT smatra kako takve radnje za volanom  više doprinose vjerojatnosti nesreće nego što se do sada pretpostavljalo. “Vozačeva ometenost je čest faktor koji otprilike uzrokuje svaku desetu nesreću” kaže Cristoph Lauterwasser, direktor Allianzovog centra za tehnologiju.

Briga o izgledu često prelazi granicu nanošenja ruža ili brijanja električnim aparatom. Stručnjaci su otkrili cijeli niz aktivnosti kojima se vozači bave tijekom vožnje: stavljanje nakita ili satova, namještanje odjeće, popravljanje frizure, pomno proučavanje tena ili zuba, izgled noktiju, mijenjanje naočala,  uzimanje lijekova, stavljanje ili micanje kravate, promjena cipela.

Ljudi su osobito skloni prepustiti se njezi tijela vozeći se na putu prema poslu.

Mnoge od ovih aktivnosti i smetnji nisu se smatrale opasnima budući da vozači uopće nisu ni svjesni kada se upuštaju u njih. Ove aktivnosti su slučajne, događaju se u hodu. “I u pravo zbog toga su toliko opasne” objašnjava Jörg Kubitzki, istraživač automobilskih nesreća u AZT-u.
Većina ljudi podcjenjuje koliko su  stvarno opasni ti kratki pogledi na šminku ili u retrovizor. Istraživači automobilskih nesreća otkrili su da taj pogled zna potrajati i do nekoliko sekundi. Primjerice, kod nanošenja šminke, vozači veliki postotak  vremena uopće ne gledaju cestu, kako je otkrila jedna velika američka studija (100 Car Study).

Nanošenje šminke je vrlo zahtjevan zadatak. To znači da je 40 posto pažnje vozačice izgubljeno i sukladno tome, vjerojatnost nesreće se povećava” kaže Kubitzki. U nedavnom ispitivanju, AZT je otkrio kod sedam posto ispitanih da su se prepustili njezi tijela, šminkanju ili brijanju tijekom vožnje.

Pogled u retrovizor, isto tako, često je motiviran ne u svrhu sigurnosti, nego kako bi se promatralo ostale pojedince. Ako vozači nisu zadovoljni samo provjerom udaljenosti, takvi pogledi mogu trajati duže nego što mogu pretpostaviti. To je, također, faktor koji ometa pažnju.
Za svoje istraživanje Ometanje pažnje u prometu, AZT je iznio reprezentativni elaborat vozača iz Njemačke, Austrije i Švicarske zajedno s Institutom za primijenjenu psihologiju (Mensch-Verkehr-Umwelt) i Makam istraživanje tržišta te analizirao trenutno stanje na međunarodnom međunarodnog tržišta.

Sveukupno 27 posto sudionika ankete priznalo je da ponekad čini neke od slijedećih aktivnosti tijekom vožnje: šminkanje, brijanje, preodijevanje, uređivanje noktiju te stavljanje ili skidanje nakita ili sata. Udio vozača koji mijenjaju odjeću tijekom vožnje, odnosno, oblače se ili svlače je veoma visok, otprilike 20 posto njih to radi.

“Tijekom zimskog perioda vozači malo pričekaju prije nego što skinu kaput, ali tako da nastavljaju voziti, odnosno da pritom ne zaustave automobil” kaže Kubitzki. “Trebali bi stvarno uzeti u obzir kako bi ih tih par sekundi moglo koštati njihovog ili života drugih“.